ZABEZPIECZENIA DO KÓŁ Co warto wiedzieć...
Piękne felgi / koła niestety zwracają uwagę również złodziei. Wydatek dający dużo radości nabywcy jest zwykle kosztownym i aby zadowolenie z ich posiadania nie trwało zbyt krótko, warto zaopatrzyć nasze koła w zestaw śrub zapobiegających kradzieży. Zabezpieczenia mają postać śrub / nakrętek o specyficznym wykonaniu głowy przez zastąpienie jej tradycyjnego, sześciokątnego kształtu specjalnym wzorem - do którego pasuje wyłącznie dedykowany dla niego klucz kształtowy. Kombinacji jest zazwyczaj kilka, a im wzór jest bardziej złożony, tym trudniej znaleźć uniwersalny klucz kształtowy dla jego sforsowania.
Światowy lider zabezpieczeń do kół, firma McGard, na rynek wtórny gwarantuje kilkaset kombinacji, a dodatkowe kilkaset zarezerwowanych jest dla producentów aut, u których McGard jest akcesoryjnym dostawcą OEM (na pierwszy montaż).
Jakość wzoru przekłada się na stopień skomplikowania / trudności demontażu bez posiadania właściwego klucza kształtowego. Jednak na tym nie koniec, bowiem o skuteczności zabezpieczenia decydują również inne jego właściwości jak: odporność na rozwiercanie (twardość), uderzenia oraz możliwość zastosowanie innych narzędzi dla szybkiego i cichego jego demontażu. Dodatkowo, część robocza śruby / nakrętki musi spełnić określone, surowe normy bezpieczeństwa producenta samochodu (więcej na ten temat w dziale CO WARTO WIEDZIEĆ O ŚRUBACH, … ).
Wybierajmy zatem zabezpieczenia sprawdzonych producentów, których dodatkową zaletą jest system zarządzania i znakowania kodu, na podstawie którego, możemy awaryjnie odzyskać klucz w przypadku jego zagubienia czy zniszczenia. Warto wspomnieć, że jedynie firma McGard oferuje swoim klientom dożywotnią gwarancję, która działa w przypadku zniszczenia klucza i odesłania go do firmy (lub autoryzowanego sprzedawcy) - otrzymamy nowy, bez żadnej, dodatkowej opłaty. Najwyższą jakość tej marki potwierdzają uzyskiwane nagrody oraz certyfikaty w tym ISO / TS 16949 (obejmujący i przekraczający normy ISO 9000 i 9001).
Zestaw antykradzieżowy obejmuje cztery śruby / nakrętki - po jednej na każde z kół. W przypadku samochodów Off Road jest to pięć patentowych nakrętek (również na koło zapasowe, montowane na tylnych drzwiach).
Wspomniana firma McGard oferuje zabezpieczenia dla wszystkich typów gwintów (metryczne i calowe) i uwzględnia zamienniki dla tradycyjnych śrub, ale również obejmuje specjalne np. typu torx (system Tuner) czy PCD (tzw. pływających). Paletę oferty uzupełnia poszukiwany, czarny kolor wykończenia (pod kolor felg i preferencji klienta).
Dobór zabezpieczeń
najlepiej skonsultować z doświadczonym sprzedawcą, który po przedstawieniu Państwa potrzeb, na ich podstawie jest w stanie - gwarantując 100% bezpieczeństwa przy eksploatacji - dobrać właściwe elementy mocujące koło.
Proces doboru zabezpieczeń jest analogiczny jak dobór śrub czy nakrętek (szczegóły opisano w dziale DOBÓR i montaż śrub, nakrętek…) i musi uwzględniać aspekty dotyczące zarówno pojazdu jak i konstrukcji felg, w których mają być montowane. Tylko wówczas uzyskane połączenie spełni surowe normy bezpieczeństwa, określone przez producenta auta. Pamiętajmy, że to koła łączą nasz pojazd (i znajdujących się w nim pasażerów) z nawierzchnią, a ewentualna utrata choćby jednego z nich może doprowadzić do tragicznych skutków.
Dla ułatwienia całego procesu dobru zabezpieczeń nasza firma udostępnia swój autorski konfigurator. W prosty sposób określi zamiennik dla oryginalnej śruby lub nakrętki (z wyposażenia OEM pojazdu - dla felg oryginalnych) i pomoże w doborze dla felg z rynku wtórnego.
Jeżeli masz 100% pewność, że posiadana, wykręcona przez Ciebie śruba (lub nakrętka) jest właściwą, dobór zabezpieczeń możesz przeprowadzić samodzielnie. Należy zdemontowany wzorzec śruby pomierzyć (najłatwiej, wykorzystując do tego celu oferowaną przez nas kartę do pomiarów śrub - nr katalogowy CON 001) i wpisać wyniki w kolejne filtry naszego konfiguratora. Konieczny pomiar dotyczy:
- gwint (średnica x skok np. M12x1,5)
- długość robocza śruby (odległość od płaszczyzny roboczej śruby do końca gwintu śruby np.28 mm)
- kształt roboczy głowy śruby (tzw. osadzenie np. stożkowe, kuliste, płaskie)
- rozmiar klucza posiadanego w aucie (np.K17 czy 19)
Jeśli zdarzy się nam konieczność awaryjnego demontażu koła pamiętajmy o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa (zawartych w kodeksie ruchu drogowego i w regułach zdrowego rozsądku) oraz podstawowych, poniższych regułach:
UWAGA!
- Zabezpieczeń nie wolno dokręcać / odkręcać kluczem pneumatycznym ponieważ:
- jego uderzeniowy charakter pracy, szybko przyczyni się do zniszczenia klucza kształtowego (kodowego).
- zbyt duża siła może doprowadzić do przeciągnięcia śruby (w wyniku czego może dojść do jej urwania) lub braku możliwości jej odkręcenia posiadanym w samochodzie kluczem.
- Należy pamiętać o konieczności dociskania osiowego nasadki klucza w momencie przyłożenia siły (w trakcie odkręcania i przykręcania) - unikniemy uszkodzenia klucza kształtowego (kodowego) czy główki śruby, co może uniemożliwić nam demontaż koła! Unikamy używania do tego celu nogi! Zalety posiadania klucza krzyżakowego!
- Należy pamiętać, aby klucz kształtowy (kodowy) był dostępny zawsze w samochodzie tak, aby w razie jakiejkolwiek konieczności (np. wizyty w serwisie) czy awarii, możliwe było zdemontowanie koła.
- Baza wiedzy
- BBS Polska
- Dystrybutor felg
- Felgi premium
- Felgi... Co warto wiedzieć?
- Hurtownia felg STYLAUTO
- Jak zamontować tarcze dystansujące?
- Konfigurator felg
- Lorinser Polska - historia
- Łańcuchy śnieżne Autosock - Instrukcja montażu
- McGard Polska
- Pierścienie centrujące... Co warto wiedzieć?
- Sprint Booster - Jak to działa?
- Śruby, nakrętki, szpilki... Co warto wiedzieć?
- Zabezpieczenia do felg... Co warto wiedzieć?