Felgi premium

2020-12-15
Dowiedz się, co sprawia, że felgi zaliczamy do klasy premium.

Co sprawia, że felgi zaliczamy do grupy premium?

Felgi, jak każdy produkt możemy podzielić na dwie grupy – felgi markowe oraz felgi "no name" niewiadomego pochodzenia. Pierwsza grupa obejmuje oferty znanych producentów, za którymi zawsze stoi wysoka jakość wykonania, a najwięksi z nich potwierdzają stale swoją niezawodność dostarczając felgi na wyposażenie fabryczne producentów aut. W ramach felg markowych (tzw. felgi premium) na szczególne wyróżnienie zasługują felgi wytwarzane metodą najnowocześniejszych technologii, które nierzadko łączy się z elementami rękodzieła. Ze względu na wysoki koszt produkcji jak i uzyskiwany wyjątkowy efekt nie tylko wizualny, zaliczamy do felg premium. Felgi premium to nieliczny wycinek oferty wyłącznie najlepszych producentów kół – są to obręcze ze stopów lekkich charakteryzujące się najwyższym poziomem wytrzymałości mechanicznej przy jednoczesnym zminimalizowaniu wagi koła - to felgi kute (linia FORGED), felgi walcowane (linia FLOW-FORMING) oraz felgi dwu lub trzyczęściowe, skręcane tzw. customowe tzn. często budowane pod indywidualnie zgłaszane potrzeby klienta (linia INDIVIDUAL).

Jak dobrać felgi?

Felgi i opony są jedną z kluczowych części składowych naszego auta, dlatego czynnik bezpieczeństwa odgrywa tu tak ważną rolę. Przed zakupem felg warto skonsultować się z doświadczonym sprzedawcą, który nie dość, że pomoże dobrać felgi, to zagwarantuje nam 100% bezpieczeństwa przy ich eksploatacji. Dzięki profesjonalnej pomocy unikniemy niemiłych niespodzianek już na etapie montażu kół, kiedy to nierzadko okazuje się, że felga lub opona zahacza o elementy nadwozia, układu hamulcowego lub zawieszenia. Warto wiedzieć, że firmy, które profesjonalnie zajmują się sprzedażą markowych felg, korzystają z wiedzy udostępnianej przez samych producentów – są to narzędzia stale aktualizowane z których najpopularniejszym są tzw. konfiguratory doboru felg. Należy jednak pamiętać, że na rynku dostępne są także „konfiguratory”, które budowane są na podstawie bardzo ogólnych i często nieprawdziwych danych a wykorzystuje się do sprzedaży podróbek tj. felg niemarkowych, których użycie w naszym pojeździe może okazać się niebezpieczne. Dlatego pamiętajmy, że decydując się na sprzedawcę oraz produkt wybieramy bezpieczeństwo i komfort na długie lata w różnych warunkach eksploatacji!

Co oznaczają skróty na wewnętrznej stronie felgi?

W markowych felgach producent oznacza każdy swój wyrób zgodnie z przyjętymi standardami, znajdziemy tu: nazwę producenta z jego logo, datę produkcji, kraj pochodzenia, numer katalogowy lub jego fragment, oznaczenie posiadanej homologacji a także symbole głównych pierwiastków stopu, który wraz z technologią wpływa na wytrzymałość oraz plastyczność konstrukcji obręczy. Ponadto znajdują się podstawowe parametry techniczne jak:

  • Szerokość i średnica obręczy oraz typ profilu kołnierza i zastosowana ilość i kształt garbów co ma wpływ na typ opony
  • Skrót PCD oznacza ilość otworów montażowych oraz średnic ę okręgu na którym zostały opisane np. PCD 5x112 oznacza 5 otworów usytuowanych na okręgu o średnicy 112 mm
  • ET z kolei to tak zwany ofset, czyli odsadzenie felgi tj. odległość płaszczyzn osi symetrii szerokości felgi od płaszczyzny przylegania do piasty koła auta, podana w milimetrach.
  • OC to średnica otworu centralnego, która centruje felgę na piaście koła samochodu, również podana w milimetrach.
  • Montaż kół

    Wystarczy zdjąć, założyć oponę na felgę, wyważyć a następnie zamocować koło na aucie. Zadanie pozornie proste, procedura brzmi znajomo, sęk w tym, że jeśli nie użyjemy specjalistycznych narzędzi, wiedzy praktycznej to najpewniej zniszczymy felgę, oponę czy zawór TPMS. Wysokiej jakości obręcze, które w testach dynamicznych osiągają, a w praktyce nawet przekraczają 300 km/h, wymagają specjalnego traktowania, precyzji i czasu. Dlatego montaż relatywnie drogich kół i obręczy warto powierzyć profesjonalnym warsztatom.