Szpilki do kół | Szpilki piast koła
Szpilki do kół, czyli szpilki piast to śruby zainstalowane na stałe w piaście koła, które stanowią integralną i odpowiedzialną jej część.
Dla właściwego i bezpiecznego zamocowania koła wyposażonego w szpilki stosuje się specjalnie dopasowane nakrętki, wykonane zgodnie z wymaganiami specyfikacji technicznej szpilki i felgi oraz obciążeń, którym te elementy są poddawane. Całość stanowi o bezpieczeństwie każdego pojazdu. Urwane koło w trakcie jazdy, to najgorszy scenariusz dla kierowcy, jego pasażerów, a nie rzadko i pozostałych użytkowników drogi czy pobocza. Warto zatem poświęcić trochę uwagi tym, wydawałoby się prostym elementom naszego pojazdu i aspektom, które mają wpływ na jakość i cenę produktu.
O osiągnieciu właściwego połączenia skręcanego decyduje nie twardość, lecz wytrzymałość śruby (szpilki) - jej rdzenia (część nie gwintowana) oraz gwintu. W zależności od przeznaczenia śruby tj. sił na nią działających, odporności na ścieranie, częstotliwość demontażu do jej produkcji stosuje się różne rodzaje stali i technologie. Te najbardziej wytrzymałe uzyskuje się w procesie walcowania (gdzie gwint kształtowany jest przez wyciskanie zachowując zbliżoną wytrzymałość do rdzenia) i ulepszania termicznego (w automatycznych liniach obróbki cieplnej, gwarantujących prawidłową regulację temperatury hartowania i odpuszczania).
Ważnym elementem wykończenia śrub jest ich zabezpieczanie przeciw utlenianiu tj. korozji. Własności fizyczne, chemiczne i mechaniczne powłok dostosowuje się do własności użytkowej wyrobu. Również dobór grubości powłok oraz technologia nakładania jest uwarunkowana dodatkowymi czynnikami w jakich śruba (szpilka pracuje): kondensacja pary wodnej, występowanie gazów i agresywnych oparów, roztworów elektrolitów, pyłu, kurzu i piasku. Do ekskluzywnych technologii zabezpieczeń przeciwkorozyjnych należy cynkownie metodą Dacromet, Geomet, Delta Protect, Zintek.
Profesjonalne szpilki piast
Profesjonalne szpilki do kół samochodowych dostępne w naszej ofercie spełniają rygorystyczne wymagania techniczne największych producentów samochodowych świata i stanowią często fabryczne wyposażenie ich aut. Posiadamy również szpilki tuningowe - do profesjonalnego motorsportu, gdzie elementy te poddawane są ekstremalnym obciążeniom.
StylAuto dystrybutorem szpilek do kół Bimecc
Od 1997 roku jesteśmy głównym, autoryzowanym dystrybutorem firmy Bimecc na polskim rynku. Propozycja StylAuto śrub i nakrętek do felg aluminiowych i stalowych jest najbogatszą ofertą profesjonalnych elementów mocujących koła w Polsce, zarówno dla aut osobowych jak i dostawczych czy ciężarowych. Od początku nasze doświadczenie budowane było we współpracy z najlepszymi, światowymi liderami tej branży, wśród których szczególną rolę odgrywa firma Bimecc i McGard co doprowadziło do powołania marki własnej VT Pro. Obecnie VT Pro oznacza czytelną, skatalogowaną ofertę, której niepowtarzalnymi zaletami są: najwyższa jakość każdego produktu, wiele nowości, szybkie reagowanie na potrzeby rynku, atrakcyjne ceny, bardzo dobra dostępność oraz profesjonalizm obsługi, w której poważną rolę odgrywa nasz autorski system doboru produktu. VT Pro to wyłącznie produkty najbardziej cenionych marek Bimecc, McGard, SCC i Ellis i kompleksowa oferta wszelkich, nawet najbardziej nietypowych elementów związanych z mocowaniem koła - również dla motorsportu - śrub, nakrętek i szpilek piast.
Szpilki do kół - Dobór i montaż
Śruba do koła czy szpilka z nakrętką, znana również jako śruba samo kontrująca, jest specjalnym rodzajem śruby używanym do mocowania kół w różnych pojazdach, takich jak samochody, quady, motocykle itp. Wszystkie charakteryzuje kilka istotnych cech, które pomagają w skutecznym utrzymaniu koła na miejscu:
1. Kształt i gwint: Śruba do koła ma charakterystyczny kształt z gwintem o stosunkowo niewielkiej średnicy, który jest dopasowany do otworu w piaście koła. Gwint na śrubie jest zazwyczaj prawoskrętny (prawie zawsze w przypadku kół do pojazdów drogowych), co oznacza, że obracając śrubę w prawo ją dokręcasz.
2. Konstrukcja samohamująca: Najważniejszą cechą śruby do koła jest mechanizm samohamujący. Oznacza to, że śruba została zaprojektowana w taki sposób (głównie przez szczegóły dot. gwintu), aby zapobiegać samoistnemu poluzowaniu się w wyniku drgań i obciążeń, na które narażone jest koło podczas jazdy. Przy czym ważną rolę spełnia dokładność i powtarzalność wykonania oraz siła z jaką śruba jest dokręcana.
3. Wytrzymałość i materiał: Śruby do kół muszą być wykonane z wytrzymałego i trwałego materiału, który jest w stanie wytrzymać duże obciążenia oraz ekspozycję na warunki atmosferyczne i oddziaływanie czynników zewnętrznych. Aby te warunki mogły być spełnione równie ważna jest technologia wytwarzania.
4. Rozmiar: Śruby do kół występują w różnych rozmiarach, które są dopasowane do specyfikacji danego pojazdu. Parametry takie jak średnica i rodzaj gwintu oraz rozmiar klucza dopasowane są do pojazdu natomiast długość gwintu czy kształt głowy śruby są dostosowane do wymagań konkretnej obręczy koła.
Ważne jest również odpowiednie dokręcenie śruby do koła zgodnie z wytycznymi producenta, aby zapewnić prawidłowe działanie i bezpieczeństwo podczas użytkowania pojazdu.
Dobór szpilek piast
Ze względu na sposób montażu w piaście pojazdu, szpilki dzielimy na wbijane (inaczej radełkowe - o różnych średnicach wieloklinu) i wkręcane.
Szpilki piast wbijane - rozmiar wieloklinu i kształt osadzenia szpilki musi być idealnie dopasowany do gniazda mocowania szpilki w piaście koła. Dodatkowo rozmiar i skok oraz długość gwintu szpilki zależy od specyfikacji danego modelu auta - każdy producent samochodu może mieć swoje specyficzne wymagania co do szpilek piasty kół, dlatego zawsze warto kierować się zaleceniami producenta przy wyborze i wymianie tych elementów.
Szpilki piast wkręcane - dla aut, w których producent zastosował śruby do mocowania koła. Zastępując fabryczne śruby na wkręcane szpilki z nakrętkami to rozwiązanie stosowane głównie w motorsporcie ze względu na łatwość obsługi. Zamocowane na stałe szpilki usprawniają proces wymiany kół - jest szybszy i łatwiejszy dla mechanikowi czy kierowcy.
Wskazówki i zalecenia
UWAGA: Nakrętki koła są elementem warunkującym poprawność jego mocowania. Przeczytaj poniższe wskazówki, aby zapewnić właściwy dobór i instalację nakrętek mocujących. Niestosowanie się do wskazówek i ostrzeżeń grozi niebezpieczeństwem oraz wiąże się ryzykiem poważnych obrażeń lub śmierci.
Poniższy, krótki filmik doskonale wyjaśnia zagadnienie właściwego doboru i obsługi elementów mocujących koło i wskazuje na najczęściej spotykane przyczyny urwania się koła:
Szpilki do kół 1/2" UNF (1)
Szpilki do kół M12x1.25 (5)
Szpilki do kół M12x1.5 (18)
Szpilki do kół M14x1.5 (3)
Szpilka piasty koła 12x1,25x40 14,3
Szpilki wbijane M12x1,25 dł.40 radełko fi.14.3Subaru, Suzuki, Kia
Indeks katalogowy: (S100) / Indeks handlowy: SZ1225-4014.3-E
Szpilka piasty koła 12x1,25x62 14,3
Szpilki wbijane M12x1,25 dł.62 radełko fi.14.3Subaru, Suzuki, Kia
Indeks katalogowy: (S101) / Indeks handlowy: SZ1225-6214.3-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x52 12,4
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.52 radełko fi.12,4Honda
Indeks katalogowy: (S102) / Indeks handlowy: SZ1250-5212.4-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x62 12,4
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.62 radełko fi.12,4Honda
Indeks katalogowy: (S103) / Indeks handlowy: SZ1250-6212.4 sc
Szpilka piasty koła 12x1,5x40 13,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.40 radełko fi.13 Ford, Chevrolet, Hyundai, Kia
Indeks katalogowy: (S104) / Indeks handlowy: SZ1250-4013-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x55 13,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.55 radełko fi.13 Ford, Chevrolet, Hyundai, Kia
Indeks katalogowy: (S105) / Indeks handlowy: SZ1250-5513-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x65 13,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.65 radełko fi.13 Ford, Chevrolet, Hyundai, Kia
Indeks katalogowy: (S106) / Indeks handlowy: SZ1250-6513-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x42 14,3
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.42 radełko fi.14,3 Citroen, Peugeot, Toyota, Mazda, Hyundai, Mitsubishi, Smart
Indeks katalogowy: (S107) / Indeks handlowy: SZ1250-4214.3-OE-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x62 14,3
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.62 radełko fi.14,3 Citroen, Peugeot, Toyota, Mazda, Hyundai, Mitsubishi, Smart
Indeks katalogowy: (S108) / Indeks handlowy: SZ1250-6214.3-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x65 12,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.65 radełko fi.12 Honda, Rover
Indeks katalogowy: (S111) / Indeks handlowy: SZ1250-6512-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x65 14,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.65 radełko fi.14 Chevrolet, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Toyota
Indeks katalogowy: (S113) / Indeks handlowy: SZ1250-6514-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x69 14,6
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.69 radełko fi.14,6 Mazda
Indeks katalogowy: (S116) / Indeks handlowy: SZ1250-6914.6-E
Szpilka piasty koła 14x1,5x58 16,3
Szpilki wbijane M14x1,5 dł.58 radełko fi.16,3 Toyota LC
Indeks katalogowy: (S119) / Indeks handlowy: SZ1450-5816.3-E
Szpilka piasty koła 14x1,5x78 16,3
Szpilki wbijane M14x1,5 dł.78 radełko fi.16,3 Toyota LC
Indeks katalogowy: (S120) / Indeks handlowy: SZ1450-7816.3-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x62 14,8 Outlet
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.62 radełko fi.14,8 Chrysler
Indeks katalogowy: (S123) / Indeks handlowy: SZ1250-6214.8-E
Szpilka piasty koła 12x1,25x80/50
Szpilki wkręcane M12x1,25 dł.80/50 gwint M12x1,25
Indeks katalogowy: (S125) / Indeks handlowy: SZ1225-80.50/15-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x80/50
Szpilki wkręcane M12x1,5 dł.80/50 gwint M12x1,5
Indeks katalogowy: (S126) / Indeks handlowy: SZ1250-80.50/15-E
Szpilka piasty koła 14x1,5x80/50
Szpilki wkręcane M14x1,5 dł.80/50 gwint M14x1,5
Indeks katalogowy: (S127) / Indeks handlowy: SZ1450-80.50/15-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x52 12,4
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.52 radełko fi.12,4 Honda
Indeks katalogowy: CRP124A52 / Indeks handlowy: SZ1250-5212.4 sc
Szpilka piasty koła 12x1,5x62 12,4
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.62 radełko fi.12,4 Honda
Indeks katalogowy: CRP124A62 / Indeks handlowy: SZ1250-6212.4