Szpilki do kół | Szpilki piast koła
Szpilki do kół, czyli szpilki piast to śruby zainstalowane na stałe w piaście koła, które stanowią integralną i odpowiedzialną jej część.
Aby koło zostało odpowiednio i bezpiecznie zainstalowane, przy wyposażeniu w szpilki, należy użyć specjalnie dobranych nakrętek. Muszą one być wykonane w zgodzie z wymogami oraz dokładną specyfikacją techniczną samej szpilki i felgi oraz obciążeń, którym te wszystkie składowe elementy montażowe będą poddawane. Integralna całość takiego zestawu, stanowi o bezpieczeństwie naszego samochodu. Sytuacja zagrożenia zdrowia i życia jaką stanowi urwane koło w trakcie jazdy, to doprawdy najgorszy scenariusz dla kierowcy pojazdu, pasażerów, a także pozostałych użytkowników drogi czy pobocza. Tak więc nie zapominajmy, że te z pozoru proste i drobne elementy naszego pojazdu, mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo. Warto więc poświęcić im uwagę, oraz ich kluczowym aspektom, które mają wpływ na jakość i cenę produktu.
Tutaj musimy wspomnieć, iż o uzyskaniu właściwego połączenia skręcanego nie decyduje, jak mogłoby się na pozór wydawać twardość, a wytrzymałość śruby (szpilki) - jej rdzenia (części nie gwintowanej) oraz samego gwintu. W zależności od tego jakie będzie przeznaczenie śruby, czyli jakie siły bedą na nią oddziaływały, a także w zależności od odporności na ścieranie, częstotliwości demontażu - do produkcji używa się różnych typów stali i technologii. Najbardziej wytrzymałe elementy uzyskuje się w procesie produkcji zwanym walcowaniem (gdzie gwint kształtowany jest przez wyciskanie zachowując zbliżoną wytrzymałość do rdzenia) i ulepszaniem termicznym (w niezależnych ciągach obróbki cieplnej, zapewniających właściwą regulację temperatury hartowania i odpuszczania).
Ważnym elementem wykończenia śrub jest ich zabezpieczanie przeciw utlenianiu tj. korozji. Własności fizyczne, chemiczne i mechaniczne powłok dostosowuje się do własności użytkowej wyrobu. Również dobór grubości powłok oraz technologia nakładania jest uwarunkowana dodatkowymi czynnikami w jakich śruba (szpilka pracuje): kondensacja pary wodnej, występowanie gazów i agresywnych oparów, roztworów elektrolitów, pyłu, kurzu i piasku. Do ekskluzywnych technologii zabezpieczeń przeciwkorozyjnych należy cynkownie metodą Dacromet, Geomet, Delta Protect, Zintek. Sposobem wykończenia śruby, który jest bardzo ważny w aspekcie użytkowym, jest zabezpieczenie jej przeciw utlenianiu się tj. korozji. Właściwości chemiczne, fizyczne i mechaniczne powłok, dostosowuje się do własności użytkowej elementu gotowego. Także dopasowanie powłok pod względem grubości oraz technologia ich nakładania, jest determinowana wszystkimi czynnikami w jakich śruba (szpilka ) pracuje: występowanie gazów i agresywnych oparów, obecność kurzu i piasku, kondensacja pary wodnej, obecność roztworów elektrolitów, pyłu itp.
Do najbardziej ekskluzywnych technologii zabezpieczeń przeciwkorozyjnych zaliczamy cynkownie metodami: Dacromet, Geomet, Delta Protect, Zintek.
Profesjonalne szpilki piast
Profesjonalne elementy montażowe takie jak szpilki do kół samochodowych, które znajdziecie Państwo w naszym portfolio, spełniają wszystkie rygorystyczne wymagania techniczne, największych producentów samochodowych świata. Są one dlatego też właśnie tymi produktami, które wyżej wspomniane koncerny, wybierają na fabryczne wyposażenie do swoich aut. Posiadamy w ofercie także specjalistyczne szpilki tuningowe - ich zastosowanie to przede wszystkim profesjonalny motorsport, gdzie elementy te poddawane są ekstremalnym obciążeniom i warunkom pracy.
StylAuto dystrybutorem szpilek do kół Bimecc
Od roku 1997 firma Stylauto jest głównym, autoryzowanym dystrybutorem produktów marki Bimecc, w tym szpilek, na terenie całej Polski. Nasze portfolio śrub i nakrętek do alu felg ale także felg stalowych, jest najbogatszym asortymentem profesjonalnych elementów mocujących koło w Polsce, zarówno w zakresie oferty dla aut osobowych jak i samochodów dostawczych czy nawet ciężarowych. Od samego początku istnienia, doświadczenie Stylauto budowaliśmy przy bliskiej współpracy z najlepszymi, światowymi liderami branży moto, wśród których najważniejszą rolę odgrywali producenci - Bimecc i McGard. Ta wspólna historia i doświadczenie, doprowadziło do powołania marki własnej VT Pro. Aktualnie VT Pro jest synonimem czytelnie skatalogowanej oferty, której integralnymi wartościami są: najwyższa jakość wszystkich produktów, lista nowości, dynamiczne, bieżące reagowanie na potrzeby i zmiany potrzeb rynkowych, korzystne ceny, bardzo dobra osiągalność towaru do wysyłki oraz profesjonalna obsługa. A w ramach wspomnianej obsługi, chcemy zwrócić szczególną uwagę na nasz autorski, unikatowy i funkcjonalny system doboru produktu - tj. internetowy, bezpłatny konfigurator. Podsumowując, marka VT Pro, to wyłącznie produkty najbardziej cenionych marek Bimecc, McGard, SCC i Ellis, i spójna oferta wszelkich, nawet najbardziej niestandardowych rozwiązań do mocowania koła - także tych dla motorsportu - szpilek piast, śrub i nakrętek.
Szpilki do kół - Dobór i montaż
Pojazdy takie jak quady, motocykle i przede wszystkim samochody, mają specjalne elementy mocowania, takie jak śruby koła, czy szpilki z nakrętką. Wszystkie je charakteryzuje grupa istotnych cech, które sprawiają, że koło jest skutecznie utrzymane na swoim miejscu:
1. Gwint i kształt : śruby instalowane w kołach, mają swoisty, specyficzny kształt z gwintem o stosunkowo niewielkiej średnicy. Jest on dokładnie spasowany z otworem w piaście koła. Gwinty w śrubach zazwyczaj są prawoskrętne (niemalże zawsze w kołach do pojazdów drogowych), co znaczy w praktyce, że kręcąc śrubą w prawo, dokręcasz ją.
2. Konstrukcja samohamująca: bardzo ważną o ile nie najważniejszą cechą śruby do koła jest jej tzw. "mechanizm samohamujący”. Jest to mechanizm, który sprawia, że poprzez odpowiednie zaprojektowanie (głównie w zakresie gwintowania) śruba samoistnie nie poluzuje się w wyniku drgań i obciążeń, na które narażone są koła w czasie poruszania się samochodu. Oczywiście aby uniknąć poluzowania, śruby muszą także być bardzo dokładnie wykonane (w sposób powtarzalny) i dokręcone z odpowiednią siłą.
3. Materiał i jego wytrzymałość : śruby używane do kół, muszą być oczywiście także wykonane z bardzo wytrzymałego i trwałego materiału. Musi on być bowiem w stanie wytrzymać duże obciążenia, nieustanne narażenie na trudne i zmienne warunki atmosferyczne oraz oddziaływanie niekorzystnych czynników zewnętrznych. Gwarancję jakości w tym zakresie daje także odpowiednia technologia wytwarzania.
4. Rozmiar: śruby do kół mają różne rozmiary, w zależności od specyfikacji danego pojazdu. Średnica, rodzaj gwintu oraz rozmiar klucza to parametry, które dopasowane są do samochodu / pojazdu; natomiast kształt głowy śruby oraz długość jej gwintu, to parametry dostosowane do wymagań zastosowanej obręczy koła.
Należy zapewnić także odpowiednie dokręcenie śruby do koła - zawsze zgodnie z wytycznymi deklaracjami producenta. Jest to niezbędne dla prawidłowego działania i bezpieczeństwa użytkowania pojazdu.
Dobór szpilek piast
Szpilki dzielą się dwa rodzaje - wbijane (tzw radełkowe - o różnych średnicach wieloklinu) oraz na wkręcane. Podział ten warunkuje sposób montażu szpilek w piaście pojazdu.
Typ wkręcany szpilek piast - do aut, w których producent zastosował śruby jako elementy mocujące koło. Wkręcane szpilki z nakrętkami w zastępstwie fabrycznych śrub, to rozwiązanie zwykle stosowane w motorsporcie, ponieważ zapewnia łatwość obsługi. Szpilki, które są zamocowane na stałe, usprawniają całość pracy związanej z wymianą kół - proces jest szybszy i łatwiejszy dla mechanika czy kierowcy.
Szpilki piast wbijane - rozmiar wieloklinu oraz kształt osadzenia szpilki bezwzględnie musi idealnie pasować do gniazda mocowania szpilki w piaście koła. Rozmiar i skok a także długość gwintu szpilki, uzależniona jest od specyfikacji danego modelu samochodu - tutaj zauważmy, że każdy producent danej marki pojazdów, może mieć swoje własne specyfikacje i wymagania co do szpilek piasty kół. Z racji braku standaryzacji w tym zakresie, zawsze należy kierować się zaleceniami producenta przy doborze i wymianie tych elementów.
Wskazówki i zalecenia
UWAGA: Nakrętki kół to elementy warunkujące poprawność ich bezpiecznego i właściwego mocowania. Zachęcamy do przeczytania wskazówek z materiałów poniżej, by zapoznać się z zasadami właściwego doboru i instalacji nakrętek mocujących. Błędy w tym zakresie, niezastosowanie się do uwag i zasad, grozi poważnym niebezpieczeństwem - wiąże się bezpośrednio z ryzykiem poważnych obrażeń lub śmierci.
Zamieszczamy poniżej film, który doskonale prezentuje zagadnienie właściwego doboru i obsługi elementów mocujących koło, a także pokazuje, jakie najczęściej zdarzają się przyczyny urwania koła w czasie jazdy:
Szpilki do kół 1/2" UNF (1)
Szpilki do kół M12x1.25 (5)
Szpilki do kół M12x1.5 (18)
Szpilki do kół M14x1.5 (3)
Szpilka piasty koła 12x1,25x40 14,3
Szpilki wbijane M12x1,25 dł.40 radełko fi.14.3Subaru, Suzuki, Kia
Indeks katalogowy: (S100) / Indeks handlowy: SZ1225-4014.3-E
Szpilka piasty koła 12x1,25x62 14,3
Szpilki wbijane M12x1,25 dł.62 radełko fi.14.3Subaru, Suzuki, Kia
Indeks katalogowy: (S101) / Indeks handlowy: SZ1225-6214.3-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x52 12,4
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.52 radełko fi.12,4Honda
Indeks katalogowy: (S102) / Indeks handlowy: SZ1250-5212.4-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x62 12,4
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.62 radełko fi.12,4Honda
Indeks katalogowy: (S103) / Indeks handlowy: SZ1250-6212.4 sc
Szpilka piasty koła 12x1,5x40 13,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.40 radełko fi.13 Ford, Chevrolet, Hyundai, Kia
Indeks katalogowy: (S104) / Indeks handlowy: SZ1250-4013-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x55 13,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.55 radełko fi.13 Ford, Chevrolet, Hyundai, Kia
Indeks katalogowy: (S105) / Indeks handlowy: SZ1250-5513-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x65 13,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.65 radełko fi.13 Ford, Chevrolet, Hyundai, Kia
Indeks katalogowy: (S106) / Indeks handlowy: SZ1250-6513-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x42 14,3
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.42 radełko fi.14,3 Citroen, Peugeot, Toyota, Mazda, Hyundai, Mitsubishi, Smart
Indeks katalogowy: (S107) / Indeks handlowy: SZ1250-4214.3-OE-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x62 14,3
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.62 radełko fi.14,3 Citroen, Peugeot, Toyota, Mazda, Hyundai, Mitsubishi, Smart
Indeks katalogowy: (S108) / Indeks handlowy: SZ1250-6214.3-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x65 12,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.65 radełko fi.12 Honda, Rover
Indeks katalogowy: (S111) / Indeks handlowy: SZ1250-6512-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x65 14,0
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.65 radełko fi.14 Chevrolet, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Toyota
Indeks katalogowy: (S113) / Indeks handlowy: SZ1250-6514-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x69 14,6
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.69 radełko fi.14,6 Mazda
Indeks katalogowy: (S116) / Indeks handlowy: SZ1250-6914.6-E
Szpilka piasty koła 14x1,5x58 16,3
Szpilki wbijane M14x1,5 dł.58 radełko fi.16,3 Toyota LC
Indeks katalogowy: (S119) / Indeks handlowy: SZ1450-5816.3-E
Szpilka piasty koła 14x1,5x78 16,3
Szpilki wbijane M14x1,5 dł.78 radełko fi.16,3 Toyota LC
Indeks katalogowy: (S120) / Indeks handlowy: SZ1450-7816.3-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x62 14,8 Outlet
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.62 radełko fi.14,8 Chrysler
Indeks katalogowy: (S123) / Indeks handlowy: SZ1250-6214.8-E
Szpilka piasty koła 12x1,25x80/50
Szpilki wkręcane M12x1,25 dł.80/50 gwint M12x1,25
Indeks katalogowy: (S125) / Indeks handlowy: SZ1225-80.50/15-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x80/50
Szpilki wkręcane M12x1,5 dł.80/50 gwint M12x1,5
Indeks katalogowy: (S126) / Indeks handlowy: SZ1250-80.50/15-E
Szpilka piasty koła 14x1,5x80/50
Szpilki wkręcane M14x1,5 dł.80/50 gwint M14x1,5
Indeks katalogowy: (S127) / Indeks handlowy: SZ1450-80.50/15-E
Szpilka piasty koła 12x1,5x52 12,4
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.52 radełko fi.12,4 Honda
Indeks katalogowy: CRP124A52 / Indeks handlowy: SZ1250-5212.4 sc
Szpilka piasty koła 12x1,5x62 12,4
Szpilki wbijane M12x1,5 dł.62 radełko fi.12,4 Honda
Indeks katalogowy: CRP124A62 / Indeks handlowy: SZ1250-6212.4