Co warto wiedzieć o pierścieniach centrujących?

2020-10-21
Po co powstały, jak są oznaczone, jak dobrać pierścienie centrujące

PIERŚCIENIE CENTRUJĄCE Co warto wiedzieć...

Sprawdź naszą ofertę:

Producenci samochodów korzystają z różnych podzespołów, które dostarczane są przez ich kooperantów. Ważnym elementem budowanych aut stanowi ich koło w połączniu z piastą. Niestety nie ma jednego, ustalonego standardu parametrów montażowych dla tych części np. ilości śrub mocujących koło czy ich rozstawu tzw. PCD (więcej szczegółów w dziele CO WARTO WIEDZIEĆ o felgach). Dotyczy to również średnicy trzpienia piasty ustalającego współosiowość punktu obrotu koła z punktem obrotu piasty tzw. OC! W innym wypadku uzyskamy niebezpieczny ruch mimośrodowy koła, a wytworzona w nim siła spowoduje drgania / wibracje - w ekstremalnych warunkach i wysokich prędkościach może doprowadzić do zerwania śrub i urwania koła.

Aby bezwzględny warunek współosiowości montowanych elementów został spełniony, średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi musi odpowiadać średnicy zewnętrznej trzpienia piasty samochodu tj. OC.

Obręcze dostarczane na linie produkcyjne, gdzie kontrakty przekraczają ilości miliona sztuk rocznie, wykonane są pod wymiar składanego pojazdu. Inaczej rzecz się ma przy felgach akcesoryjnych! Producenci tego segmentu rynku, mają znacznie trudniejsze zadania, wśród których jest zrównoważenie kosztów magazynowania z zachowaniem dobrej osiągalności produktu. Jednym z pomocnych rozwiązań inżynierów okazało się zunifikowanie otworu centralnego w felgach - OC. Wykorzystano tutaj fakt, iż dla pewnej grupy pojazdów parametr PCD jest identyczny, a różnice występują jedynie na poziomie średnic trzpieni piast tj. OC. Metoda polega na wykonaniu w feldze otworu bazowego o większej średnicy np.70 mm i specjalnym kształcie, pod który producent felg dostarcza program odpowiednio wykonanych i spasowanych pierścieni redukujących – ze średnicami wewnętrznymi odpowiadającymi wymiarom trzpieni piast samochodów.

Za przykład może posłużyć koncern V.A.G. (Audi, VW, Skoda) i Mercedes. Dla większości pojazdów tych marek PCD wynosi 5x112 jednak średnica trzpienia dla V.A.G. ma wymiar 57mm, a dla Mercedesa 66,6mm.

Zatem, dla przykładowego producenta felg z wykonanym otworem bazowym felgi w wymiarze fi. 70 mm obręcz tą możemy zamontować w Audi (stosując pierścień 70-57), zaś do Mercedesa wymagany będzie pierścień 70-66,6 mm.

Zatem pamiętajmy, że OC to średnica otworu centralnego w mm, centrującego felgę na piaście koła samochodu (rzadko oznaczany parametr na feldze, średnica wewnętrzna w feldze = średnicy zewnętrznego trzpienia osiującego piasty). Dla felg OEM jest wykonany w rozmiarze docelowym auta, dla którego jest przeznaczona. W przypadku felg rynku wtórnego zwykle średnica otworu jest większa i wymaga zastosowania pierścienia redukcyjnego, za którego pośrednictwem uzyskamy pożądany wymiar. .

Sprawdź naszą ofertę:

  • Technologia wykonania pierścieni - wpływ na jakość i cenę

    Najpopularniejsze na rynku są pierścienie plastikowe, otrzymywane tańszą technologią, z wykorzystaniem wtryskarek. Przy dobrze wykonanym produkcie jego zaletą jest cena, odporność na korozję oraz możliwość wykonania różnorodności kształtów i kolorów – co ułatwia jego identyfikację.

    Drugą metodą produkcji pierścieni centrujących jest ich pozyskiwanie w drodze obróbki stopów aluminium. Do ich istotnych zalet należy zachowanie jednorodności struktury materiału pierścienia i felgi, a wadę stanowi stosunkowo wysoka cena.

  • Oznaczenia wymiarów pierścienia

    Zwykle informacje o rozmiarze pierścienia producenci umieszczają na zewnętrznej jego stronie. Ma formę graweru lub nadlewu (na nie markowych produktach naklejki) i przedstawia cyfry odpowiadające wymiarom średnic w mm np. 70-66,6 gdzie

    Pierwsza cyfra (większa np.70 mm) odpowiada średnicy zewnętrznej pierścienia = fi. otworu felgi

    Druga cyfra (mniejsza np. 66,6 mm) odpowiada średnicy wewnętrznej pierścienia = fi. trzpienia piasty

  • Dobór pierścieni centrujących 

    Najlepiej skonsultować z doświadczonym sprzedawcą, który po przedstawieniu Państwa wymagań, na ich podstawie jest w stanie - gwarantując 100% bezpieczeństwa przy eksploatacji - dobrać właściwe rozwiązanie.

    Zwykle firmy te korzystają z profesjonalnych narzędzi do doboru felg i osprzętu.

    Dobierając pierścień należy szczególną uwagę zwrócić na:

    • Dokładny (do 0,1 mm) pomiar średnicy otworu felgi. Do tego celu możemy użyć skróconej suwmiarki, bowiem tradycyjna nie pozwoli nam na dokonanie pomiaru, ze względu na ograniczoną ilość miejsca wewnątrz felgi (jej średnica).
    • Kształt zewnętrzny pierścienia oraz jego konstrukcję, która winna odpowiadać kształtowi wewnętrznemu otworu w feldze. Pierścień musi być spasowany z gniazdem felgi (powinien wchodzić ciasno, ale bez nadmiernego oporu) a po zamontowaniu nie może w żadnym wypadku wystawać poza płaszczyznę przylegania felgi do piasty.
    • Zamontowany pierścień nie może też „wpaść” zbyt głęboko w otwór felgi, wówczas bowiem, nie spełni swojej roli tj. element centrujący piasty okaże się zbyt krótki.
    • Dokładny (0,1 mm) pomiar średnicy elementu osiującego piasty koła - suwmiarką. W tym wypadku możemy także skorzystać z danych producenta auta.

    Jeśli zdarzy się nam konieczność awaryjnego demontażu koła pamiętajmy o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa (zawartych w kodeksie ruchu drogowego i w regułach zdrowego rozsądku) oraz podstawowych, poniższych regułach:

    UWAGA!

    Zakup pierścienia od producenta felg zagwarantuje właściwe jego spasowania i osadzenia w feldze, a dodatkowe elementy jego konstrukcji (dla plastikowych - ząbki, a dla aluminiowych – sprężynki), zabezpieczają je przed wysunięciem z gniazda felgi w trakcie demontażu koła.

    Dla ułatwienia całego procesu dobru pierścieni nasza firma udostępnia swój autorski konfigurator. W prosty sposób określi warianty zalecanych pierścieni. Jeśli w narzędziu tym, po dokonaniu wyboru pojazdu nie otrzymacie Państwo wyniku prosimy o zgłaszanie nam braku w celu szybkiego uzupełnienia oferty (telefonicznie lub mailowo).

    Montaż pierścieni centrujących

      • Po zdjęciu koła należy sprawdzić czystość otworu montażowego w feldze oraz stan montowanego pierścienia.
      • Przed powtórnym zamontowaniem koła należy osadzić pierścień centrujący w feldze (upewniwszy się wcześniej, że spełnia on wszystkie wyżej opisane wymogi) tak, aby wskoczył na swoje miejsce. Koło zawsze zakładamy na piastę samochodu z włożonym w felgę pierścieniem!