Tuning wydechu - najważniejsze podzespoły, co daje oraz przeciwwskazania do tuningu wydechów

2022-12-05
Wyłączna wymiana końcówki wydechu należy do zmian o charakterze dekoracyjnym, podnoszącym walor designerski auta natomiast modyfikacje prowadzące do zwiększenia mocy, poprawienie dostępu do wysokiego momentu obrotowego to zazwyczaj kosztowny projekt większej układanki w którym tuning układu wydechowego stanowi bardzo ważny element.
Tuning wydechu - Lotus

Parę słów o tuningu samochodów

Tuning samochodów na polskim rynku pozyskuje coraz większą rzeszę zwolenników. Wpływ na popularność ma parę czynników w tym do najważniejszych można zaliczyć zasobniejszy portfel, coraz większa dostępność części – w tym także tych z najwyższej półki jakościowej liderów światowego formatu jak Supersprint, dostęp do cennych informacji ale przede wszystkim miłość do motoryzacji. W sukurs hobbystom tej nie łatwej dziedziny motoryzacji przychodzi zwiększająca się liczba ekspertów i profesjonalnych warsztatów specjalizujących się w profesjonalnym tuningu.

Dla jednych tuning ograniczy się wyłącznie do zmian wizualnych, dla innych kluczowym będzie tuning mechaniczny, w tym modyfikacje układu wydechowego będącym jednym z najpopularniejszych ale wcale nie najłatwiejszym sposobem na osiąganie oczekiwanych rezultatów poprawy wydajności auta. Wyłączna wymiana końcówki wydechu należy do zmian o charakterze wyłącznie dekoracyjnym, podnoszącym walor designerski auta natomiast modyfikacje prowadzące do zwiększenia mocy, poprawienie dostępu do wysokiego momentu obrotowego to zazwyczaj kosztowny projekt większej układanki w którym tuning układu wydechowego stanowi bardzo ważny element. Pamiętajmy również, że kompleksowy tuning auta obejmuje także modyfikacje jednostki napędowej, polepszenie trakcji i bezpieczeństwa przez modyfikację układów hamulcowych, zawieszenia, wymianę kół na lżejsze o niższym profilu opony aż po aerodynamiczne elementy nadwozia tak bardzo istotne przy większych prędkościach.

Co daje modyfikacja układu wydechowego? polepszenie dynamiki pojazdu
W jaki sposób można to osiągnąć? przyspieszając tempo opróżniania komory spalania z gazów
Na czym polega tuning układu wydechowego? Na przerabianiu lub usuwaniu przeszkód (podzespołów) tak, aby stawiały mniejszy opór spalinom
Inne metody tuningu wydechu kontrolowane zwiększenie średnicy układu wydechowego

Najważniejsze podzespoły wpływające na jakość układów wydechowych

KOLEKTORY WYDECHOWE SUPERSPRINT

Kolektor Supersprint

kolektor-supersprint-2

TŁUMIKI SUPERSPRINT

Środkowy element z końcowym tłumikiem Supersprint RACING OO 76

srodkowy-element-z-koncowym-tlumikiem-supersprint-400x400

KATALIZATORY METALICZNE SUPERSPRINT

Katalizator metaliczny Supersprint przedni prawy

katalizator-metaliczny-supersprint

KOLEKTORY WYDECHOWE SUPERSPRINT

Kolektor SHORTY Supersprint

kolektor-shorty-supersprint-400x400

TŁUMIKI SUPERSPRINT

Element przedni i środkowy (3 tłumiki) prawy

element-przedni-srodkowy-supersprint

KATALIZATORY METALICZNE SUPERSPRINT

Katalizator metaliczny HJS Supersprint przedni

katalizator-metaliczny-przedni-supersprint

Przedni element układu z tłumikiem – zestaw Supersprint

przedni-element-ukladu-z-tlumikiem-supersprint

Przedni wydech X-Pipe Supersprint (zastępuje katalizator)

przedni-wydech-xpipe-supersprint

SPORTOWY UKŁAD WYDECHOWY O WIĘKSZEJ ŚREDNICY

Chcąc uzyskać przyrost osiągów Supersprint stosuje również kompletne systemy wydechowe o zwiększonej średnicy. Nie ma niestety uniwersalnej reguły mówiącej o konkretnym rozmiarze rury, która przyniesie najlepsze efekty. Zależy to od wielu czynników, a przede wszystkim typu jednostki napędowej.

  • dla silników o niewielkiej pojemności wystarczy już rura o średnicy 2,0-2,25''
  • większe pojemności będą w stanie w pełni wykorzystać wydech o rozmiarze 2,5-2,75''
  • mocne silniki turbodoładowane potrzebują jeszcze większego rozmiaru, gdyż turbina sama w sobie nadaje spalinom dużego pędu. Należy jednak pamiętać, że zbyt krótki wydech lub zbyt duża jego średnica mogą przesadnie zmniejszyć ciśnienie panujące w układzie, a więc ilość energii transportowanej przez spaliny, w praktyce więc efekt będzie odwrotny od oczekiwanego.

CO DAJE TUNING WYDECHU?

Sportowe tłumiki SUPERSPRINT to zwiększenie mocy, jak i momentu obrotowego, co przekłada się na lepsze osiągi.

O ile wzrasta moc silnika? Sportowe tłumiki zwiększają dynamikę auta o około 3-5 %
kompleksowe rozwiązania, na przykład zastosowanie sportowego filtra powietrza razem z wymianą tłumika to kolejne kilka procent mocy
+ dodatkowo zmiany te mają korzystny wpływ na kulturę pracy silnika i zużycie paliwa

SUPERSPRINT oferuje gotowe układy wydechowe zaprojektowanie pod kątem konkretnych silników, stosując kombinacje rur i rdzeni perforowanych o średnicy zewnętrznej od 32 mm (z 2 mm, 3 mm i przyrostami co 5 mm) do 76 mm.

NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

NATĘŻENIE HAŁASU

Poza lepszą dynamiką niebagatelne znaczenie ma też rasowe, basowe brzmienie układu wydechowego. Jednak w przypadku pojazdów poruszających się po drogach publicznych głośność wydechu nie może być zbyt wysoka, aby nie narażać się na kłopoty podczas przeglądu rejestracyjnego i kontroli policji.

Maksymalne dopuszczalne natężenie hałasu nie może przekroczyć:

  • 93 dB dla dla silników benzynowych
  • 96 dB dla pojazdów napędzanych jednostkami diesla

II. PRZECIWWSKAZANIA W TUNINGU WYDECHU

  • Przeróbki jak wymiana tłumika środkowego czy popularne, aczkolwiek niezgodnym z prawem, wycinanie katalizatora, obarczone są dużym ryzykiem, a ich skuteczność często jest trudna do przewidzenia
  • efekty odwrotne od pożądanych zwykle wiążą się z zastosowaniem nieodpowiednich materiałów i profili, połączeń i przejść a także niedopasowaniem systemu lub jego części do wymagań jednostki napędowej

Omówienie części układu Supersprint

Kolektory

  1. Kolektory głowicy obrabiane maszynami CNC, wytrzymała stal, odporna na odkształcenia termiczne o grubości od 7 do 12 mm,.
  2. Rury ze stali nierdzewnej (w przypadku modeli aut wyposażonych w katalizator) lub chromowane, wytrzymałe rury stalowe o grubość ścianki 1,5 mm, trzpieniowo profilowane za pomocą giętarek CNC.
  3. Rury idealnie dopasowane do otworów wylotowych silnika zapewniają swobodny i płynny przepływ gazu. Długość i średnica są dostosowane do pojemności skokowej silnika i charakterystyki krzywej mocy.
  4. Połączenia między rurami są spawane ręcznie.
  5. Połączenia wsuwane są obrabiane maszynowo w celu uzyskania idealnego dopasowania łączonych ze sobą elementów i szczelnego montażu.
  6. Czujnik tlenu zostaje zachowany, jeśli jest w wyposażeniu fabrycznym układu wydechowego (OEM) aby nie było konieczności przeprogramowywania jednostki ECU tj. modyfikacji układu zarządzania silnikiem.

Uwaga!

Systemy zamienne katalizatorów dla modeli samochodów z OBD z sondami lambda przed i za katalizatorem.

Zamienniki te można wykorzystywać wyłącznie do motosportu, w połączeniu z modyfikacjami systemu zarządzania silnikiem. W przypadku zastosowania oryginalnego „ECU” mogą wystąpić awarie. Wszelkie modyfikacje mogą być przeprowadzane wyłącznie przez wykwalifikowany personel, na odpowiedzialność i koszt właściciela samochodu.

* OBD (On Board Diagnostic) – pokładowa diagnostyka prowadzona przez sterownik silnika sprawdzający sprawność działania elementów odpowiedzialnych za emisję spalin. Ewentualna usterka sygnalizowana jest lampką kontrolną a kod błędu zapisywany jest w pamięci systemu.

kolektory do wydechów sportowych
kolektory do wydechów sportowych

Tłumiki sportowe

Superspint znacznie redukuje masę dzięki własnym, specjalnym rozwiązaniom, cienkim ściankom rur i blach.

  1. 1. Rura wewnętrzna w tłumiku swobodnego przepływu.
  2. 2. Precyzyjne wykończenie połączeń i idealne ich usytuowanie dla łatwego montażu i idealnego dopasowania.
  3. 3. Trwałe materiały pochłaniające dźwięk (wełna mineralna i ze stali nierdzewnej wokół rdzeni tłumika).
  4. 4. Wewnętrzne perforowane rurki ze stali nierdzewnej.
  5. 5. Chromowane rury wydechowe ze stali nierdzewnej, z walcowaną do wewnątrz krawędzią, wybrane spośród ponad 30 różnych stylów i kształtów, dostosowane do każdego modelu samochodu z wygrawerowanym logo Supersprint.
  6. 6. Zamknięcia puszki tłumika ze stali nierdzewnej.
  7. 7. Tłumik ze stali nierdzewnej.
kolektory do wydechów sportowych
kolektory do wydechów sportowych

Homologacja

Homologacja obowiązuje w krajach Unii Europejskiej, Japonii, Szwajcarii, USA, Kanadzie, kraje skandynawskie, Tajwan, Hongkong, Singapur, Australia, Republika Południowej Afryki. Świadectwo homologacji dostarczone jest z każdym produktem wraz z tabliczką identyfikacyjną na tłumiku pozwalającą na legalne użytkowanie bez konieczności realizacji dodatkowego przeglądu technicznego pojazdu.

TÜV

Wszystkie elementy Supersprint spełniają lub przekraczają surowe europejskie wymagania TÜV. Ponadto niektóre warianty tylnego tłumika i rezonatora środkowego stosowane w różnych autach są również homologowane przez CEE dla potrzeb rynku europejskiego – komponenty te podlegają ścisłym testom dla zapewnienia poziomu głośności na poziomie zestawów fabrycznych (OEM) zgodnie ze wszystkimi standardami europejskimi.

ISO 9001

Certyfikat jakości ISO 9001, przyznany Supersprint przez FAKT, gwarantuje najwyższą standardową efektywność procesu badań, rozwoju i produkcji a także potwierdza zdolność do dostarczania produktów zgodnie z wymaganiami klienta i obowiązującymi wymogami prawnymi.

Ten certyfikat potwierdza, że każdy pojedynczy produkt spełnia surowe wymagania kontroli jakości określone w najnowszych wytycznych E.E.C..

Każda partia surowca, od rur ze stali nierdzewnej po dźwiękoszczelne pakiety wełny mineralnej, jest starannie wybierana i badana przed użyciem, a wszystkie etapy przetwarzania (gięcie, spawanie, chromowanie itp.) są realizowane w najwyższej staranności i dbałości o detale, według najlepszych standardów jakości.

Dlatego wszystkie produkty Supersprint spełniają dokładnie określone wymagania, a ich najwyższa jakość jest stale utrzymywana, na niezmienionym poziomie.