Śruby kół | Śruby do felg
Śruby do felg
W samochodach bez szpilek, piasty kół wyposażone są w nagwintowane otwory, które spełniają rolę nakrętki połączenia śrubowego. Do nich wkręcane służą specjalnie dopasowane śruby kół - dobrane kształtem i wymiarem gwintu do gwintu piasty, rozmiarem klucza auta oraz kształtem elementu śruby w miejscu jej przylegania do gniazda otworu felgi. Bardzo ważnym aspektem jest wytrzymałość śruby! Całość tych czynników ma wpływ na trwałość połączenia koła z piastą samochodu – śruby do kół są jednym z najważniejszych elementów naszego bezpieczeństwa!
Śruby kół – czynniki wpływające na jakość i cenę śrub
Warto zatem poświęcić trochę uwagi tym, wydawałoby się prostym elementom naszego pojazdu i aspektom, które mają wpływ na ich jakość i cenę.
O osiągnieciu właściwego połączenia skręcanego decyduje nie twardość, lecz wytrzymałość śruby - jej rdzenia (część nie gwintowana) oraz gwintu. W zależności od przeznaczenia śruby tj. sił na nią działających, odporności na ścieranie, częstotliwość demontażu do jej produkcji stosuje się różne rodzaje stali i technologie. Te najbardziej wytrzymałe uzyskuje się w procesie walcowania (gdzie gwint kształtowany jest przez wyciskanie zachowując zbliżoną wytrzymałość do rdzenia) i ulepszania termicznego (w automatycznych liniach obróbki cieplnej, gwarantujących prawidłową regulację temperatury hartowania i odpuszczania).
Ważnym elementem wykończenia śrub jest ich zabezpieczanie przeciw utlenianiu tj. korozji. Własności fizyczne, chemiczne i mechaniczne powłok dostosowuje się do własności użytkowej wyrobu. Również dobór grubości powłok oraz technologia nakładania jest uwarunkowana dodatkowymi czynnikami w jakich śruba (szpilka pracuje): kondensacja pary wodnej, występowanie gazów i agresywnych oparów, roztworów elektrolitów, pyłu, kurzu i piasku. Do ekskluzywnych technologii zabezpieczeń przeciwkorozyjnych należy cynkownie metodą Dacromet, Geomet, Delta Protect, Zintek.
Profesjonalne śruby do felg
Profesjonalne śruby do felg dostępne w naszej ofercie spełniają rygorystyczne wymagania techniczne największych producentów samochodowych świata i stanowią często fabryczne wyposażenie ich aut. Oferowane przez nas śruby do kół są również wykorzystywane przez najbardziej prestiżowe marki producentów felg.
StylAuto
Od 1997 roku jesteśmy głównym, autoryzowanym dystrybutorem firmy Bimecc na polskim rynku. Propozycja StylAuto śrub i nakrętek do felg aluminiowych i stalowych jest najbogatszą ofertą profesjonalnych elementów mocujących koła w Polsce, zarówno dla aut osobowych jak i dostawczych czy ciężarowych. Od początku nasze doświadczenie budowane było we współpracy z najlepszymi, światowymi liderami tej branży, wśród których szczególną rolę odgrywa firma Bimecc i McGard co doprowadziło do powołania marki własnej VT Pro. Obecnie VT Pro oznacza czytelną, skatalogowaną ofertę, której niepowtarzalnymi zaletami są: najwyższa jakość każdego produktu, wiele nowości, szybkie reagowanie na potrzeby rynku, atrakcyjne ceny, bardzo dobra dostępność oraz profesjonalizm obsługi, w której poważną rolę odgrywa nasz autorski system doboru produktu. VT Pro to wyłącznie produkty najbardziej cenionych marek Bimecc, McGard, SCC i Ellis i kompleksowa oferta wszelkich, nawet najbardziej nietypowych elementów związanych z mocowaniem koła - również dla motorsportu - śrub, nakrętek i szpilek piast.
Dobór i montaż
Śruba do koła czy szpilka z nakrętką, znana również jako śruba samo kontrująca, jest specjalnym rodzajem śruby używanym do mocowania kół w różnych pojazdach, takich jak samochody, quady, motocykle itp. Wszystkie charakteryzuje kilka istotnych cech, które pomagają w skutecznym utrzymaniu koła na miejscu:
1. Kształt i gwint: Śruba do koła ma charakterystyczny kształt z gwintem o stosunkowo niewielkiej średnicy, który jest dopasowany do otworu w piaście koła. Gwint na śrubie jest zazwyczaj prawoskrętny (prawie zawsze w przypadku kół do pojazdów drogowych), co oznacza, że obracając śrubę w prawo ją dokręcasz.
2. Konstrukcja samohamująca: Najważniejszą cechą śruby do koła jest mechanizm samohamujący. Oznacza to, że śruba została zaprojektowana w taki sposób (głównie przez szczegóły dot. gwintu), aby zapobiegać samoistnemu poluzowaniu się w wyniku drgań i obciążeń, na które narażone jest koło podczas jazdy. Przy czym ważną rolę spełnia dokładność i powtarzalność wykonania oraz siła z jaką śruba jest dokręcana.
3. Wytrzymałość i materiał: Śruby do kół muszą być wykonane z wytrzymałego i trwałego materiału, który jest w stanie wytrzymać duże obciążenia oraz ekspozycję na warunki atmosferyczne i oddziaływanie czynników zewnętrznych. Aby te warunki mogły być spełnione równie ważna jest technologia wytwarzania.
4. Rozmiar: Śruby do kół występują w różnych rozmiarach, które są dopasowane do specyfikacji danego pojazdu. Parametry takie jak średnica i rodzaj gwintu oraz rozmiar klucza dopasowane są do pojazdu natomiast długość gwintu czy kształt głowy śruby są dostosowane do wymagań konkretnej obręczy koła.
Ważne jest również odpowiednie dokręcenie śruby do koła zgodnie z wytycznymi producenta, aby zapewnić prawidłowe działanie i bezpieczeństwo podczas użytkowania pojazdu.
Skrócona instrukcja doboru i montażu śrub / nakrętek do kół
1. Sprawdź specyfikacje producenta samochodu: Przed rozpoczęciem poszukiwań odpowiedniej śruby do koła, należy sprawdzić specyfikacje producenta samochodu. Informacje dotyczące rozmiaru śruby, gwintu i momentu dokręcania powinny być dostępne w podręczniku obsługi pojazdu.
2. Zidentyfikuj rodzaj gwintu śruby: Istnieje kilka rodzajów gwintów śrub stosowanych w kołach samochodowych, z podziałem na metryczny (np. M12x1,25 lub gwincie drobniejszym x1,25, czy analogicznie dla M14 lub M15) czy calowy (np. ½”). Upewnij się, że rozpoznajesz rodzaj gwintu, aby dobrać odpowiednią śrubę.
3. Pomiar felgi: Przy użyciu miarki lub suwmiarki zmierz średnicę otworu w feldze oraz określ kształt powierzchni styku gniazda otworu felgi z śrubą (stożkowy czy kulisty), w którym zostanie umieszczona śruba. Jeśli kształt odpowiada kuli upewnij się, czy odpowiada promieniowi R12 (fi. kuli 24mm), R13 (fi. 26mm) czy też R14 (fi.28mm), aby wybrać odpowiednią śrubę. Jeśli nie jesteś pewny skonsultuj z profesjonalistą.
4. Wybierz odpowiednią długość śruby: Długość śruby powinna być dostosowana do grubości materiału, przez który będzie przechodzić. Upewnij się, że śruba ma odpowiednią długość, aby właściwie mocować koło, ale nie wystawać zbyt mocno. Można przyjąć zasadę, że długość ta powinna odpowiadać średnicy gwintu np. dla M12 to 12mm, M14 to 14mm.
5. Wybierz odpowiedni moment dokręcania: Producenci samochodów zwykle podają zalecany moment dokręcania dla śrub koła. Jest to ważne, aby zapewnić prawidłowe, gwarantujące bezpieczne mocowanie koła, aby uniknąć problemów związanych ze zbyt słabym lub zbyt dużym naprężeniem elementu mocującego koło.
6. Wybierz wysokiej jakości śrubę: Staraj się wybierać śruby dobrej jakości, które są przeznaczone do użytku w samochodach i od sprawdzonego dostawcy, który oferuje wyłącznie produkty markowe o jakości potwierdzonej certyfikatami. Odpowiednie materiały, wykonanie i wykończenie śruby wpływają na bezpieczeństwo połączenia, jej trwałość i odporność na korozję.
7. Zakup odpowiedniej ilości śrub: Upewnij się, że kupujesz wystarczającą ilość śrub do wszystkich kół samochodu. Zwykle każde koło będzie wymagało pięciu lub czterech śrub - może się to różnić w zależności od modelu samochodu (w autach terenowych jest ich nawet sześć).
8. Jeśli nie jesteś pewny, jak samodzielnie wymienić śruby w kołach samochodu, zleć tę czynność profesjonalistom w warsztacie samochodowym. Zapewni to prawidłowe mocowanie kół i minimalizuje ryzyko problemów związanych z niewłaściwym montażem.
Pamiętaj, że powyższa instrukcja stanowi ogólne wytyczne, a konkretne zalecenia mogą różnić się w zależności od modelu samochodu
Wskazówki i zalecenia
UWAGA: Nakrętki koła są elementem warunkującym poprawność jego mocowania. Przeczytaj poniższe wskazówki, aby zapewnić właściwy dobór i instalację nakrętek mocujących. Niestosowanie się do wskazówek i ostrzeżeń grozi niebezpieczeństwem oraz wiąże się ryzykiem poważnych obrażeń lub śmierci.
Poniższy, krótki filmik doskonale wyjaśnia zagadnienie właściwego doboru i obsługi elementów mocujących koło i wskazuje na najczęściej spotykane przyczyny urwania się koła:
<
Śruby koła 12x1.25 (51)
Śruby koła 12x1.5 (71)
Śruby koła 12x1.75 (2)
Śruby koła 14x1.25 (38)
Śruby koła 14x1.5 (179)
Śruby koła 15x1.25 (13)
Śruby koła 16x1.5 (3)
Śruba koła M12x1.25x40 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.40 K17 płaska
Indeks katalogowy: (B1076) / Indeks handlowy: S1225-4003K17b-
Śruba koła M12x1.25x45 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.45 K17 płaska
Indeks katalogowy: (B1077) / Indeks handlowy: S1225-4503K17b-E
Śruba koła M12x1.25x50 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.50 K17 płaska
Indeks katalogowy: (B1078) / Indeks handlowy: S1225-5003K17b-E
Śruba koła M12x1.25x55 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.55 K17 płaska
Indeks katalogowy: (B1079) / Indeks handlowy: S1225-5503K17b-E
Śruba koła M12x1.25x24 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.24 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B125) / Indeks handlowy: S1225-2401K17-E
Śruba koła M12x1.25x26 K17 zamiennik OE
ŚRUBY ZAMIENNIKI OE Citroen, Fiat, Opel, Peugeot, Toyota
Indeks katalogowy: (B126) / Indeks handlowy: S1225-2601K17-E
Śruba koła M12x1.25x28 K17 OE
ŚRUBY OE Lancia
Indeks katalogowy: (B127) / Indeks handlowy: S1225-2801K17-E
Śruba koła M12x1.25x30 K17 OE
ŚRUBY OE Dodge
Indeks katalogowy: (B128) / Indeks handlowy: S1225-3001K17-E
Śruba koła M12x1.25x32 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.32 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B129) / Indeks handlowy: S1225-3201K17-E
Śruba koła M12x1.25x34 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.34 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B130) / Indeks handlowy: S1225-3401K17-E
Śruba koła M12x1.25x36 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.36 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B131) / Indeks handlowy: S1225-3601K17-E
Śruba koła M12x1.25x38 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.38 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B132) / Indeks handlowy: S1225-3801K17-E
Śruba koła M12x1.25x42 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.42 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B133) / Indeks handlowy: S1225-4201K17-E
Śruba koła M12x1.25x45 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.45 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B134) / Indeks handlowy: S1225-4501K17-E
Śruba koła M12x1.25x50 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.50 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B136) / Indeks handlowy: S1225-5001K17-E
Śruba koła M12x1.25x55 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.55 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B137) / Indeks handlowy: S1225-5501K17-E
Śruba koła M12x1.25x60 K17
ŚRUBY M12x1.25 dł.60 K17 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B138) / Indeks handlowy: S1225-6001K17-E
Śruba koła M12x1.25x24 K19
ŚRUBY M12x1.25 dł.24 K19 stożek 60°
Indeks katalogowy: (B275) / Indeks handlowy: S1225-2401K19-E
Śruba koła M12x1.25x26 K19 OE
ŚRUBY OE Citroen, Peugeot
Indeks katalogowy: (B276) / Indeks handlowy: S1225-2601K19-E
Śruba koła M12x1.25x28 K19 OE
ŚRUBY OE Jeep
Indeks katalogowy: (B277) / Indeks handlowy: S1225-2801K19-E