Jak dobrać klocki hamulcowe w samochodzie?
2021-08-05Rodzaj | Klocki hamulcowe Street (szare) | Klocki hamulcowe Sport (niebieskie) | Klocki hamulcowe Race (zielone) |
---|---|---|---|
materiał: | NAOC (ceramika) | NAOC (ceramika) i włókno węglowe | węgiel + metal; |
współczynnik tarcia μ: | 0,45 ~ 0,55 | 0,45 ~ 0,55 | powyżej 0,55 |
optymalna temperatura pracy: | ~ 600°C | ~ 600°C | ~ 700 ° C; |
Cechy: | - Trwałość i lepsza odporność na ścieranie. - Dłuższy czas pracy tarcz. - Zmniejszona ilość pyłów. - Redukcja nietypowych dźwięków | - Krótszy okres docierania. - Lepsza zdolność kontroli. - Stosunkowo stabilna wydajność przy krótkotrwałym przekroczeniu optymalnej temperatury pracy. | - Krótki okres docierania, szybko osiągana wysoka skuteczność i siła działania. - Wysokie prędkości nie mają wpływu na wydajność. - Wysoka odporność na zmęczenie cieplne. - Lepsza zdolność kontroli. - Niższe i wyższe temperatury pracy od optymalnej nie wpływają na wydajność układu. |
Bardzo istotnym dla skuteczności układu hamulcowego i powtarzalności reakcji na polecenia kierowcy jest jego odporność na zmieniające się warunki a w szczególności zakresy temperatur. Nie ma idealnych tzw. uniwersalnych typów okładzin hamulcowych, które łączą wszystkie cechy tj. trwałość, komfort oraz skuteczność działania w każdych warunkach! Zatem wybór właściwych okładzin hamulcowych winien być zawsze warunkowany cechami ich użytkowania! Optymalne dla codziennej eksploatacji są klocki w wersji Street, które nie zawiodą nawet w warunkach weekendowych imprez samochodowych. Dla tych, którzy preferują dynamiczną, ostrą jazdę nie licząc się z kosztami polecamy zestaw Sport. Wersja Race spełni wymagania ekstremalnych obciążeń, które są cechą charakterystyczną wyścigów torowych czy rajdów gdzie dodatkowe dźwięki i żywotność nie mają żadnego znaczenia.
Dla przykładu klocki OEM najlepszych marek w modelach o rozbudowanych układach hamulcowych
* współczynnik tarcia μ: 0,36-0,45
* optymalna temperatura pracy: ~ 350° C