Jak dobrać klocki hamulcowe w samochodzie?

2021-08-05
Nasi klienci często pytają nas, które klocki hamulcowe powinni wybrać. Przygotowaliśmy dla Państwa zestawienie porównujące możliwości 3 rodzajów klocków do hamulców K-Sport, które mamy w ofercie.
RodzajKlocki hamulcowe Street (szare) Klocki hamulcowe Sport (niebieskie) Klocki hamulcowe Race (zielone)
materiał:NAOC (ceramika) NAOC (ceramika) i włókno węglowe węgiel + metal;
współczynnik tarcia μ:0,45 ~ 0,55 0,45 ~ 0,55 powyżej 0,55
optymalna temperatura pracy: ~ 600°C ~ 600°C ~ 700 ° C;
Cechy: - Trwałość i lepsza odporność na ścieranie.
- Dłuższy czas pracy tarcz.
- Zmniejszona ilość pyłów.
- Redukcja nietypowych dźwięków
- Krótszy okres docierania.
- Lepsza zdolność kontroli.
- Stosunkowo stabilna wydajność przy krótkotrwałym przekroczeniu optymalnej temperatury pracy.
- Krótki okres docierania, szybko osiągana wysoka skuteczność i siła działania.
- Wysokie prędkości nie mają wpływu na wydajność.
- Wysoka odporność na zmęczenie cieplne.
- Lepsza zdolność kontroli.
- Niższe i wyższe temperatury pracy od optymalnej nie wpływają na wydajność układu.

Bardzo istotnym dla skuteczności układu hamulcowego i powtarzalności reakcji na polecenia kierowcy jest jego odporność na zmieniające się warunki a w szczególności zakresy temperatur. Nie ma idealnych tzw. uniwersalnych typów okładzin hamulcowych, które łączą wszystkie cechy tj. trwałość, komfort oraz skuteczność działania w każdych warunkach! Zatem wybór właściwych okładzin hamulcowych winien być zawsze warunkowany cechami ich użytkowania! Optymalne dla codziennej eksploatacji są klocki w wersji Street, które nie zawiodą nawet w warunkach weekendowych imprez samochodowych. Dla tych, którzy preferują dynamiczną, ostrą jazdę nie licząc się z kosztami polecamy zestaw Sport. Wersja Race spełni wymagania ekstremalnych obciążeń, które są cechą charakterystyczną wyścigów torowych czy rajdów gdzie dodatkowe dźwięki i żywotność nie mają żadnego znaczenia.

Dla przykładu klocki OEM najlepszych marek w modelach o rozbudowanych układach hamulcowych

* współczynnik tarcia μ: 0,36-0,45

* optymalna temperatura pracy: ~ 350° C