Dobór ZABEZPIECZEŃ do felg AM (NIE oryginalnego wyposażenia auta)

Zabezpieczenia do Alu AM

W tym miejscu nasze narzędzie doboru prezentuje wynik, który gwarantuje ofertę do wybranego auta. Jednak ze względu na duże zróżnicowanie wykonania felg AM (After-Market - spoza wyposażenia fabrycznego auta) koniecznym jest indywidualne dopasowanie elementu mocującego koło w zakresie:

- typ osadzenia (parametr „B”) tzw. kształt roboczy głowy śruby / nakrętki

-  długość robocza (parametr „C”)

1. Dobór typu osadzenia śruby / nakrętki,

Jeśli jesteś pewien, że posiadasz właściwe śruby (lub nakrętki) mocujące Twoje koła najlepiej wykręć jedną z nich i na jej podstawie dobierz identyczny typ osadzenia z listy proponowanych zabezpieczeń (parametr „B”)!

Jeśli nie sprawdź organoleptycznie kształt w jakim zostało wykonane gniazdo otworu w feldze w miejscu styku śruby / nakrętki. Większość felg posiada gniazda stożkowe – wówczas wybierz z listy produktów śrubę / nakrętkę o osadzeniu (parametr „B”): typ STOŻEK.

Jeśli stwierdzisz kształt kulisty tzw. sferyczny skontaktuj się z nami w celu dobrania rozwiązania. Gniazda sferyczne występują głównie w wariantach felg OE (oryginalnego wyposażenia auta) a większość z nich odpowiada kształtem kuli o promieniu R12 (średnica kuli 24 mm), R13 (fi. kuli 26 mm) lub R14 (fi. kuli 28 mm). 

2. Dobór długość roboczej śruby:

Jeśli jesteś pewien, że posiadasz właściwe śruby (lub nakrętki) mocujące Twoje koła najlepiej wykręć jedną z nich i na jej podstawie dobierz identyczną długość roboczą z listy proponowanych zabezpieczeń (parametr „C”)!

Jeśli nie - w pierwszym kroku ustal grubość konstrukcyjną piasty felgi w miejscu najwęższym otworu montażowego śruby / nakrętki! W tym celu zmierz odległość od wewnętrznej krawędzi gniazda osadzenia głowy śruby do płaszczyzny przylegania felgi do piasty auta. Do uzyskanego wyniku pomiaru dodaj bezpiecznie 14 mm a uzyskasz pożądaną długość roboczą gwintu (parametr ”C”). Przykład: jeśli grubość ścianki felgi ma 10 mm to wymagana długość robocza śruby dla tej felgi wynosi 10 mm + 14 mm = 24 mm. 

 W efekcie końcowym po włożeniu śruby w gniazdo felgi jej gwint winien wystawać na zewnątrz piasty felgi na ok. 14 mm - to jest tzw. długość wkręcania.

Aby precyzyjnie określić tą wielkość, która faktycznie zależy od parametrów gwintu, możemy skorzystać z poniższej tabeli. 

 

gwint

długość wkręcenia

minimalna ilość obrotów

M12 X 1,25

10 mm

8.0

M12 X 1,5

10 mm

6.5

M12 X 1,75

12 mm

6.5

M14 X 1,25

12 mm

9.0

M14 X 1,5

11 mm

7.5

M14 X 2,0

14 mm

7.0

1/2" UNF

11 mm

8.0

UWAGA: nie wolno przesadzać z długością śruby wkręcanej w piastę koła, bowiem może to spowodować całkowite zablokowanie koła lub doprowadzić do uszkodzeń elementów układu hamulcowego.

 

Dla nakrętek zamkniętych tj. nie przelotowych kluczowym jest, aby długość robocza nakrętki była większa od długości wystającej szpilki przy założonej feldze na piastę koła auta. W tym celu zmierz odległość od wewnętrznej krawędzi gniazda osadzenia głowy nakrętki do końca wystającej szpilki piasty auta. Do uzyskanego wyniku pomiaru dodaj 2 mm a uzyskasz minimalną długość roboczą dla nakrętki zamkniętej (parametr ”C”). Przykład: jeśli po założeniu felgi na piastę koła szpilka wystaje na 10 mm to wymagana minimalna długość robocza dla nakrętki zamkniętej / krytej wynosi 12 mm. 

Nakrętki zamknięte muszą być na tyle głębokie (posiadać zapas gwintu do końca zamknięcia), aby możliwym było swobodne - po nałożeniu felgi na piastę koła – jej dokręcenie, aż do osiągnięcia styku z płaszczyzną gniazda felgi. W przeciwnym wypadku, nakrętka nie dociśnie felgi opierając się wcześniej na końcu szpilki.      

 

Aby lepiej zrozumieć temat zachęcamy do zapoznania się z materiałem w dziale „Porady i instrukcje”

- Główne przyczyny urwania się koła

- Jak dobrać śruby do felg