Sportowy układ wydechowy Supersprint

2022-12-23
Wiele korzyści płynie z profesjonalnego tuningowania układu wydechowego. Taki zabieg można podzielić na dwie kategorie: wzrost jedynie brzmienia i designu / stylu, albo ale co jważniejsze, nowy dobrze dopasowany i dostrojony układ wydechowy ma wpływ na poprawę osiągów silnika.

Ekskluzywne, uznane sportowe wydechy

Uznany, ekskluzywny włoski producent prawdziwych sportowych układów wydechowych Supersprint zadbał o to, aby Twój samochód nie tylko wyglądał świetnie, ale także  sprawi, że będzie doskonale brzmiał i poprawi charakterystykę oddawania mocy i wydajność samego silnika.  

Dedykowane dla Twojego modelu

Zadaniem każdego układu wydechowego jest usuwanie gazów towarzyszących spalaniu mieszanki paliwowo powietrznej w silniku, częściowemu ich oczyszczaniu ze szkodliwych substancji a także wytłumianiu dźwięku do poziomów zgodnych z obowiązującymi normami. Dobry i co bardzo ważne dopasowany do indywidulanych wymagań silnika i stylu jazdy układ wydechowy to poważny projekt, który może mieć wpływ na poprawę zużycia paliwa, lepsze osiągi, rasowy dźwięk, zmniejszenie wagi a wydłużenie trwałość. Pamiętajmy, że nie ma uniwersalnych wysokowydajnych systemów wydechowych!  Skorzystanie z oferty lidera profesjonalnych, podnoszących sprawność sportowych układów wydechowych Supersprint sprawi, że Twój pojazd  zyska moc, rasowy dźwięk i elegancję – wartości przynależne dla elitarnej grupy miłośników wyłącznie rzeczy najlepszych. Supersprint sportowe układy wydechowe dla prawdziwych znawców i entuzjastów czterech kółek!

sportowy-uklad-wydechowy-supersprint Chcesz zobaczyć sportowe układy wydechowe Supersprint? Wystarczy kliknąć TUTAJ i zapoznać się z ofertą!

Budowa sportowego układu wydechowego

Układ wydechowy odpowiada za sprawne usuwanie gazów z procesu spalania w komorze silnika – im większa moc, tym większy pobór powietrza i paliwa ale i objętość wytwarzanych spalin.

Wybuchy w procesie spalania mieszanki w cylindrach silnika skutkują silnymi skokami ciśnienia. Gazy wydechowe pulsują - z obszaru wysokiego ciśnienia z każdego suwu podczas wydechu do momentu niskiego ciśnienia, które wspomaga następny impuls wydechu, co zmniejsza straty pracy tłoka dla wypychania gazów. Tu rola dla sportowego układu wydechowego, którego prawidłowa konstrukcja zapewnia niezbędne przeciwciśnienie dla zaworów wydechowych co zapewnienia całkowite opróżnienie cylindrów. Aby móc zoptymalizować odpływ spalin i dynamicznie wpływać na możliwą ich prędkość przepływu w zależności od prędkości obrotowej silnika, charakterystyki jego pracy, amplitud ciśnień i zapotrzebowania musimy ograniczać opory, na które główny wpływ mają: elementy oczyszczające (katalizatory, filtry DPF lub GPF / OPF), średnice rur (nie mogą być zbyt małe ani zbyt duże ze względu na ciśnienia i możliwe turbulencje), ich kształty (ilość zakrętów a także ich kąty zmieniające kierunek przepływu gazów), konstrukcje (kolektory, rury spustowe - Downpipe, stożki, rezonatory, zawory, etc.), rodzaj i jakość materiału (chropowatość wewnętrznych ścianek, wypełniacze w tłumikach) a nawet połączenia.

 zestaw-sport-supersprint

Kolektory

Kolektor wydechowy jest pierwszym elementem układu wydechowego łączącym głowicę (kanały wydechowe) z dalszą częścią układu, a w przypadku aut z turbodoładowaniem - z turbiną. Pełni bardzo ważną funkcję odbierania gazów spalinowych i przesyłania ich do dalszej części układu bez możliwości wydostania się poza niego. Każdy cylinder to osobny przewód kolektora, który wyciąga z niego gazy, a wszystkie łączą się w jeden lub dwie zbiorcze rury końcowe kolektora. Aby zachować najwyższą sprawność kolektora i właściwe ciśnienie układu, bardzo istotnym jest m.in. zachowanie odpowiedniego i jednolitego przekroju oraz odległości każdego przewodu kolektora - od wylotu głowicy do punktu łączenia. Można o nim myśleć jako o płucach silnika, które wdychają gazy z silnika po procesie spalania, przekazując je dalej, umożliwiając tym samym płynne przyjmowanie kolejnych dawek powietrza przez cylindry silnika.

Turbo downpipe

Turbosprężarka jest urządzeniem, którego zadaniem jest wtłoczenie większej ilości powietrza do komór spalania, co wraz ze zwiększoną w nich dawką paliwa skutkuje zwiększeniem mocy i sprawności silnika. Aby tak się stało, kluczowym jest zapewnienie swobodnego wypływu gazów po procesie spalania, za co odpowiada układ wydechowy, a w nim m.in. pierwszy element za kolektorami wydechowymi -  Downpipe, inaczej rura spustowa. W przypadku aut z turbodoładowaniem ten element nazywamy Turbo Downpipe, łączy turbinę z resztą układu wydechowego. Dobranie optymalnej średnicy i kształtów tego elementu do wymagań konkretnego silnika oraz pozostałej części układu wydechowego jest warunkiem koniecznym dla zoptymalizowania prędkości wyprowadzanych gazów a zatem wydajności silnika. Zmniejszenie oporów związanych z ograniczeniami przepływu spalin pozwala turbosprężarce na osiągnięcie wyższych obrotów w krótszym czasie (zwiększenie wydajności), co skutkuje lepszą elastycznością i mocą silnika oraz pozytywnie wpływa na spalanie.Wymiana tego elementu w samochodach z turbodoładowaniem ma znaczący wpływ na przyrost mocy jednak łączy się zwykle z rezygnacją z oryginalnego, wstępnego katalizatora i filtra cząsteczek stałych (jeśli samochód w tym odcinku układu został fabrycznie wyposażony) ale i koniecznością mapowania, które zweryfikuje, że samochód działa poprawnie i wykorzystuje oferowane dodatkowe osiągi.  

 

Katalizatory

Katalizator to reaktor katalityczny wyglądający jak tłumik, jednak wewnątrz puszki znajdują się ceramiczne bądź metalowe wkłady o strukturze gąbki / plastra miodu z zawartością metali szlachetnych dzięki którym, w reakcjach chemicznych i środowisku odpowiednich temperatur dochodzi do dopalania spalin w celu redukcji zawartych w nich związków toksycznych (węglowodorów, tlenków azotu i węgla). Ze względu na pożądane wysokie temperatury dla pracy katalizatora jest on montowany w przedniej części układu wydechowego, a zatem coraz częściej stanowi integralny element kolektora wydechowego. Zaostrzane normy ekologiczne powodują, że układy wydechowe są doposażane w kolejne katalizatory a ich ilość dochodzi nawet do sześciu. Sportowe katalizatory posiadają droższe ale trwalsze i lżejsze stalowe wkłady. Ich konstrukcja pozwala zmniejszyć opory przepływu gazów z jednoczesnym utrzymaniem właściwego ciśnienia w układzie co ma bezpośredni, pozytywny wpływ na sprawność sprężarki doładowania. Warto wiedzieć, że współczesne markowe katalizatory sportowe są bardzo sprawne, a spotykany dla nich współczynnik CPSI (100, 200 )określa liczbę kanalików w przekroju poprzecznym na cal kwadratowy wkładu katalizatora. Jeśli zdecydujemy się na wymianę katalizatora na sportową wersję ma to znaczący wpływ na przyrost mocy ale często powoduje konieczne remapowanie jednostki sterującej silnika (ECU) standardowo skonfigurowanej do pracy z odczytami czujników z katalizatorów fabrycznego wyposażenia.

 

Środkowy wydech

Część całego systemu, którego zadaniem jest kontynuacja założeń utrzymania najlepszych warunków dopasowania wszystkich elementów układu wydechowego do siebie i silnika w taki sposób, aby spaliny odpływały bez cofki i zaburzeń z jednoczesnym utrzymaniem optymalnego w nim ciśnienie, jednak redukując je w części końcowego wyrzutu na zewnątrz. Środkowe części układu  wyposażone są często w kolejne, wtórne katalizatory. Niekiedy stosowane są rezonatory – tłumiki,  które obcinają fale dźwiękowe dostrajając do zamierzonych częstotliwości, przez co pomagają redukować hałas i niwelują rezonans, a jednocześnie wpływają na barwę dźwięku. Są one zwykle zaprojektowane w celu wyciszenia wydechu na biegu jałowym i dla niskich prędkości obrotowych silnika. Chodzi o to, aby układ wydechowy był cichy i przyjazny w normalnej, ulicznej eksploatacji czy długich przejazdach autostradowych, ale ożywał przy zmianie stylu jazdy na agresywny.  W sportowych układach wydechowych w środkowej części, dla silników w układzie cylindrów „V” mają zastosowanie rury w kształcie X (X-Pipe z efektem próżni wspierającej spalanie w cylindrze podnoszącej sprawność jednostki), H-Pipe (głównie dla obniżenia tonu dźwięku) czy Y-Pipe (co poprawia wydajność na niskich obrotach).

 

Tłumik

Nietłumione wydechy są głośne i powodują nadmierny i niezdrowy hałas narażając użytkowników takich rozwiązań na dodatkowe kłopoty z prawem! Na rynku do dyspozycji pozostaje wiele rodzajów tłumików, które niwelują ilość decybeli. Najczęściej stosowane rozwiązania techniczne opierają się na przekierowaniu przepływających gazów spalinowych przez perforowane rury (dla ich rozprężenia) i materiał tłumiący dźwięk  (np. wełna szklana lub metalowa) aby ostatecznie mogły opuścić  układ przez końcówkę lub końcówki rur wydechowych. W modelach aut usportowionych coraz częściej można spotkać wydechy z klapami / zaworami, które są   sterowane elektronicznie a ich użycie modyfikuje dźwięk. W profesjonalnych projektach sportowych układów wydechowych dla aut o dużych mocach producenci wykorzystujące technologię Valvetronic dla uzyskania wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych i jeszcze większej mocy przy wysokich obrotach silnika. Marki te oferują często układy wydechowe z możliwością doposażenia w Valvetronic nawet dla aut, które nie zostały fabrycznie wyposażone w regulowane zawory.  

 

Końcowy wydech

Końcówki wydechowe nie zwiększają osiągów pojazdu a jedynie poprawiają jego estetykę mając również wpływ na dźwięk wydechu. Zestaw nowych, błyszczących końcówek rur wydechowych umieszczonych pod zderzakiem to delikatna zmiana, na którą większość osób zwróci uwagę. W zależności od tego z jakim samochodem mamy do czynienia, można wybrać kilka różnych stylów rury wydechowej. Są one zwykle wybierane przez producenta układu wydechowego, aby pasowały do ​​stylu samochodu. Większość końcowych rur wydechowych jest wykonanych ze stali nierdzewnej o wysokim połysku. W zależności od tego, na jakiego producenta się zdecydujesz, możesz również wybrać matową, czarną powłokę ceramiczną, tytan (palony lub polerowany), a nawet włókno węglowe. Choć to subtelna zmiana, zdecydowanie zwiększa atrakcyjność wizualną samochodu. Istnieje też możliwość zmiany stylizacji rury wydechowej - w przypadku niektórych pojazdów można zmienić wydech jednostronny na podwójny, a jeśli pojazd był wyposażony w dyskretny układ wydechowy ukryty za zderzakiem, możesz go zmienić na bardziej widoczny jednak zwykle wiąże się to z koniecznością wymiany dolnej części zderzaka o inaczej dopasowanych kształtach - często dostępna część fabryczna z innego, bardziej sportowego modelu.