Jak dobrać śruby do felg?

2020-04-15
Elementy mocujące koło - jak je dobrać? Jak dobrać śruby i nakrętki do felg? Poradnik video


Poradnik. Elementy mocujące koło

Elementy mocujące koło to jedne z najważniejszych części w naszym samochodzie. Ich prawidłowy dobór, montaż oraz jakość mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Niespełnienie któregoś z wymienionych warunków, może być tragiczne w skutkach, dlatego tak ważne jest, aby wszystkie procedury zostały prawidłowo przeprowadzone.

Gwinty umożliwia przesuwanie się pomiędzy dwoma współpracującymi elementami. Gwint określany jest przez producenta samochodu. Do pomiaru najlepiej użyć śruby wykręconej z koła samochodu.

Średnica gwintu. Mierzymy ją na zewnętrznych elementach gwintu, tak zwanych wierzchołkach. Do tego pomiaru parametru, najlepiej jest użyć suwmiarki.

Skok gwintu, jest to przesunięcie osiowe po jednym obrocie. Do pomiaru tego parametru, używamy wzorca z wyciętymi wzorami gwintu. Autorska karta do pomiaru śrub.

Najpopularniejsze w Europie skoki gwintu to:

  • M12 x 1,25
  • M12 x 1,5
  • M12 x 1,75

Karta pomiarowa umożliwia mierzenie pięciu punktów pomiarowych śruby. Długości roboczej, wartości promienia przy śrubach kulowych, rozmiaru łba śruby, średnicy gwintu, skoku gwintu.

Długość robocza jest to istotny parametr, ponieważ jeżeli śruba będzie za krótka, koło może odpaść. Za długa może doprowadzić do zablokowania koła, lub uszkodzić elementy układu hamulcowego.

Łby śrub mają przeważnie kształt sześciokąta o wymiarach klucza. Oryginalne wyposażenie zestawu awaryjnego każdego samochodu. Najczęściej spotykane rozmiaru to 17mm, 19mm i 21mm.

Jednym z najważniejszy parametrów przy doborze elementów mocujących koło, jest kształt roboczy osadzenia, który musi odpowiadać kształtowi otworów w feldze.

  • R12 - Gniazdo kuliste, sferyczne. Promień łuku gniazda R musi być taki sam jak w śrubie.
  • Stożek 60’ - Gniazdo stożkowe. Najpopularniejsze na rynku wtórnym. Jest to stożek o nachyleniu 60 stopni.
  • Płaska - Gniazdo płaskie. Kształt pierścienia o prostopadłej płaszczyźnie do osi śruby, stosowane w Toyotach, Peugeotach i Citroenach. Wyposażone w dodatkowe podkładki, które pozwalają przenosić duże siły, zapobiegają kruszeniu felgi.
  • PCD - Pływające. Umożliwiają montaż felgi z jednego rozstawu na inny, np. 98x4 na 100x4.

Jest to możliwe wyłącznie w rozstawach śrub do 2mm różnicy. Jest to połączenie podkładki, która przesuwa się po specjalnie przygotowanej płaszczyźnie głowy śruby oraz ze stożka, który zawsze układa się symetrycznie w gnieździe śruby. Ze względu na budowę nakrętki, pomiar poszczególnych parametrów, będzie się delikatnie różnił od pomiaru śruby. W przypadku nakrętki pomiaru gwintu możemy dokonać na podstawie szpilki wystającej z piasty koła. Tak jak w przypadku śrub, nakrętka musi posiadać odpowiedni kształt roboczy głowy:

  • R14 - kulisty
  • Stożek 60’
  • Płaski
  • lub Stożek z prowadzeniem

Średnice i skok gwintu nakrętki najłatwiej możemy zmierzyć dokonując pomiaru szpilki wystającej z piasty pojazdu. Nakrętki przelotowe to takie, po których nakręceniu wystające elementy gwintu szpilki nie będę chronione przed zewnętrznymi czynnikami środowiska.

Nakrętki kryte muszą być na tyle głębokie, aby możliwym było swobodne jej dokręcenie, aż do osiągnięcia styku z płaszczyzną gniazda felgi. W przeciwnym wypadku nakrętka nie dociśnie felgi, opierając się wcześniej na końcu szpilki.

Szpilki dzielimy na wbijane i wkręcane:

  • Szpilki wbijane ( z radełkiem) - stosowane są w pojazdach, które fabrycznie przystosowane są do montażu koła nakrętką.
  • Szpilki wkręcane ( z gwintem) - stosowane są w pojazdach fabrycznie wyposażonych w śruby, głównie do tuningu i motosportu.
  • W przypadku wymiany szpilki, zalecamy z korzystania z obsługi fachowego serwisu.