Śruby / Nakrętki do Alu AM
W tym miejscu nasze narzędzie doboru prezentuje wynik, który gwarantuje ofertę do wybranego auta. Jednak ze względu na duże zróżnicowanie wykonania felg AM (After-Market - spoza wyposażenia fabrycznego auta) koniecznym jest indywidualne dopasowanie elementu mocującego koło w zakresie:
- typ osadzenia (parametr „B”) tzw. kształt roboczy głowy śruby / nakrętki
- długość robocza (parametr „C”)
1. Dobór typu osadzenia śruby / nakrętki,
Sprawdź organoleptycznie kształt w jakim zostało wykonane gniazdo otworu w feldze w miejscu styku śruby / nakrętki. Większość felg posiada gniazda stożkowe – wówczas wybierz z listy produktów śrubę / nakrętkę o osadzeniu (parametr „B”): typ STOŻEK.
Jeśli stwierdzisz kształt kulisty tzw. sferyczny - skontaktuj się z nami w celu dobrania rozwiązania. Gniazda sferyczne występują głównie w wariantach felg OE (oryginalnego wyposażenia auta) a większość z nich odpowiada kształtem kuli o promieniu R12 (średnica kuli 24 mm), R13 (fi. kuli 26 mm) lub R14 (fi. kuli 28 mm).
2. Dobór długość roboczej śruby:
W pierwszym kroku ustal grubość konstrukcyjną piasty felgi w miejscu najwęższym otworu montażowego śruby / nakrętki! W tym celu zmierz odległość od wewnętrznej krawędzi gniazda osadzenia głowy śruby do płaszczyzny przylegania felgi do piasty auta. Do uzyskanego wyniku pomiaru dodaj bezpiecznie 14 mm a uzyskasz pożądaną długość roboczą gwintu (parametr ”C”). Przykład: jeśli grubość ścianki felgi ma 10 mm to wymagana długość robocza śruby dla tej felgi wynosi 10 mm + 14 mm = 24 mm.
W efekcie końcowym po włożeniu śruby w gniazdo felgi jej gwint winien wystawać na zewnątrz piasty felgi na ok. 14 mm - to jest tzw. długość wkręcania. Aby precyzyjnie określić tą wielkość, która faktycznie zależy od parametrów gwintu, możemy skorzystać z poniższej tabeli.
gwint |
długość wkręcenia |
minimalna ilość obrotów |
M12 X 1,25 |
10 mm |
8.0 |
M12 X 1,5 |
10 mm |
6.5 |
M12 X 1,75 |
12 mm |
6.5 |
M14 X 1,25 |
12 mm |
9.0 |
M14 X 1,5 |
11 mm |
7.5 |
M14 X 2,0 |
14 mm |
7.0 |
1/2" UNF |
11 mm |
8.0 |
UWAGA: nie wolno przesadzać z długością śruby wkręcanej w piastę koła, bowiem może to spowodować całkowite zablokowanie koła lub doprowadzić do uszkodzeń elementów układu hamulcowego.
Dla nakrętek zamkniętych tzw. nie przelotowych - kluczowym jest, aby długość robocza nakrętki była większa od długości wystającej szpilki przy założonej feldze na piastę koła auta. W tym celu zmierz odległość od wewnętrznej krawędzi gniazda osadzenia głowy nakrętki do końca wystającej szpilki piasty auta. Do uzyskanego wyniku pomiaru dodaj 2 mm a uzyskasz minimalną długość roboczą dla nakrętki zamkniętej (parametr ”C”). Przykład: jeśli po założeniu felgi na piastę koła szpilka wystaje na 10 mm to wymagana minimalna długość robocza dla nakrętki zamkniętej / krytej wynosi 12 mm.
Nakrętki zamknięte muszą być na tyle głębokie (posiadać zapas gwintu do końca zamknięcia), aby możliwym było swobodne - po nałożeniu felgi na piastę koła – jej dokręcenie, aż do osiągnięcia styku z płaszczyzną gniazda felgi. W przeciwnym wypadku, nakrętka nie dociśnie felgi opierając się wcześniej na końcu szpilki.