Czy warto zmieniać opony na sezon zimowy?
2024-11-06Czy warto zmieniać opony na sezon zimowy?
Pogoda zimą w Polsce nie raz już zaskoczyła kierowców. Bez wątpienia koła, to najważniejszy element samochodu, który w trudnych warunkach ma wpływ na nasze bezpieczne dotarcie do celu, lub może uniemożliwić wyjazd z miejsca parkingowego. Dlatego ZAWSZE rekomendujemy wymianę opon na zimowe, lub zaopatrzenie się w całoroczne (ale to tym później). Mimo, że w Polsce nie ma obowiązku posiadania opon zimowych, należy wziąć pod uwagę, że w sytuacji awarii spowodowanej np. wypadkiem może mieć to wpływ na ubezpieczenie OC/AC. Warto dodać, że niektóre ubezpieczalnie nagradzają kierowców, którzy stosują opony sezonowe i udzielają im korzystniejszych warunków ubezpieczeniowych.
Czym różnią się opony letnie o zimowych?
Musimy się nad tym zastanowić z perspektywy warunków na drodze latem i zimą.
OPONA LETNIA - ZADANIE: przylegać jak największą powierzchnią
W ciepłe dni asfalt może być rozgrzany nawet do +50°C. Opona, która sprawdzi się w takich warunkach musi mieć „prosty” bieżnik, tzn. rowków jest mniej i są zdecydowanie węższe (nie muszą odprowadzać dużej ilości wody). Dodatkowo produkowane są z twardszej gumy - odpornej na temperatury.
OPONA ZIMOWA - ZADANIE: nie utracić przyczepności
Jak się łatwo domyślić opona zimowa jest dokładnym przeciwieństwem opony letniej. Jej bieżnik ma dużo bardziej skomplikowany wzór z większą ilością szerszych rowków (kanałów, które odpowiedzialne są za odprowadzanie nie tylko wody, ale też śniegu i błota. Dodatkowo guma wykorzystywana do produkcji opon zimowych jest zdecydowanie bardziej miękka, dzięki czemu opona jest bardziej plastyczna, nie tracąc właściwości nawet przy bardzo niskich temperaturach.
Co może nam grozić przy użyciu niewłaściwego ogumienia ?
1. Opona zimowa, którą hamujemy po rozgrzanym asfalcie dużo szybciej zużywa się i niszczy.
2. Droga hamowania, na oponach zimowych na gorącym asfalcie wydłuża się o około 4 metry, co może mieć znaczący wpływ na nasze bezpieczeństwo.
3. Korzystanie z opon zimowych latem zaburza tor jazdy i zwiększy zużycie paliwa.
4. Jazda na oponach letnich na śniegu, przy prędkości 50 km/h (np. w mieście) wydłuża drogę hamowania o 30 m!
Kiedy przychodzi czas na zmianę opon?
Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, kluczowym aspektem jest temperatura. Kierowcy często błędnie myślą, że wymienić opon należy po pierwszych przymrozkach. Nic bardziej mylnego! Do serwisu lub wulkanizacji należy się udać gdy temperatura powietrza utrzymuje się poniżej +7°C. Pamiętaj, aby korzystać z usług, które kompleksowo: sprawdzą stan techniczny hamulców, zawieszenia, elementów mocujących koło, a także samych opon!
Jaki wybrać rozmiar kół na zimę?
Tę zależność w zasadzie opisaliśmy przy okazji krótkiej charakterystyki opon zimowych i letnich. Z uwagi na ich budowę i zastosowanie, opona zimowa może być mniejsza od letniej. Oczywiście należy pamiętać o homologacji producenta auta, która warunkuje dopuszczalne rozmiary kół. Po pierwsze zmniejszenie szerokości opony poprawi jej przyczepność na śniegu, wodzie i lodzie - co znacząco wpływa na bezpieczeństwo nasze i innych. Po drugie mniejsze koła = większy komfort jazdy. Im większa średnica koła i szersze opony, tym niższy jej profil, co sprawia, że takie koło gorzej pokonuje nierówności. Ostatnie lata pokazują nam, że zimą gwałtowanie przybywa dziur na drogach, a więc nie jest to bez znaczenia.
Czy warto jest zaopatrzyć się w dwa komplety kół?
To bardzo indywidualna kwestia, natomiast z pewnością takie rozwiązanie niesie za sobą kilka korzyści:
1. krótszy czas oczekiwania na wykonanie usługi
2. niższe koszty wymiany
3. możliwość lepszego dostosowania opon do warunków letnich i zimowych
Czy opona wielosezonowa to rozwiązanie dla mnie?
To zależy od stylu jazdy i sposobu użytkowania samochodu. Jeśli swoim samochodem poruszasz się głównie po mieście, nie planujesz długich tras i wyjazdów w góry to może być to doskonałe rozwiązanie. Posiadanie opon wielosezonowych niesie za sobą wiele korzyści, między innymi: nie wymagają opłat za przechowywanie, redukują koszty związane z przekładką opon, a co istotne ich serwis możemy wykonać w dowolnym momencie w roku, nie narażając się na konieczność czekania w kolejce do ulubionego serwisu. Należy jednak pamiętać, że nie są to opony, które będą nadawały się do agresywnej jazdy oraz warunków stricte zimowych - strome podjazdy oraz skrajnie niskie temperatury. W zależności od stylu jazdy, na oponach wielosezonowych można pokonać między 25 a 40 tyś. kilometrów. Jeśli intensywnie użytkujesz samochód i pokonujesz nim rocznie 30 tyś kilometrów i więcej, to przestaje się to opłacać i warto przemyśleć zakup dwóch kompletów opon. Decydując się na rozwiązanie wielosezonowe należy brać pod uwagę opony wyłącznie z półki minimum średniej, a najlepiej premium. Im lepsza jakość opony tym będzie ona trwalsza, a tym samym uda się pokonać na niej więcej kilometrów. My swoim Klientom zawsze polecamy markę Michelin, spełniającą wszystkie wspomniane wymogi!
PAMIĘTAJ!
Dbając o opony w swoim samochodzie dbasz nie tylko o bezpieczeństwo Twoje i Twojej rodziny, ale też pozostałych użytkowników drogi. Dobre opony, wymienione w odpowiednim momencie, przez profesjonalnych mechaników, to gwarancja bezpiecznego podróżowania. Nie zapominaj o tym!